Lite hjälp önskas.., om det går?!
Lite hjälp önskas.., om det går?!
har en son på 4 månader. Han har sedan en tid tillbaka börjat knasa sig lite med måltiderna. Förrut åt han med ganska exakt 4 timmars mellanrum, som en klocka. Nu kan han hålla upp längre tider på dagarna och ändå inte äta ordentligt när han äter, han flaskmatas. På nätterna vaknar han med 4 eller 3,5 timmars mellanrum och äter då fulla lortioner, han kompenserar väl sitt snåla dagintag på nätterna. Han är mycket aktiv och vill vara med där det händer hela tiden. Sover en förmiddagslur och oftast en på eftermiddagen. Beror lite på vad vi gör på dagarna ju (BBC tider, ärenden etc..) Han hungersignaler är mer svårtolkade på dagarna tycker jag. Kan man "styra" upp dessa tider, att han äter på dagarna och sover om nätterna? Eller är han bara inne i en period och vänder tillbaka av sig självt igen? har läst lite om SHN metoden, vill bara tillägga att han får fullkomligt panik av att ligga på magen, fungerar den med ettbarn som sover på ryggen? Tacksam tös i syd
Det är aldrig för sent att bli den du skulle kunna bli//George Eliot
Hej!
Har precis varit igenom strul med maten och har lite strul nu. Fyra månader är en ålder då man tydligen blir vansinnigt intresserad av annat än att äta. Världen är mycket spännande.
Det kan även vara en stundande förkylning som spökar.
Du kan absolut styra upp så att gossen äter på dagarna istället. Det blir säkert lite protester, men det ger sig på ett par nätter.
Jag gör så att Klara får äta en gång per natt nu, och det tog ca tre dagar innan hon fattade galoppen och började äta mer på dagarna istället.
Sover han i vagn så är det hemskt smidigt att vagna bort nattstrul.
Sen behöver en person i hans ålder ca 15,5 timmars sömn per dygn, får han det? Det låter som om det blir snärjigt på bara en eller två lurar. Nåt som funkar för många i hans ålder är 12 timmars sömn på natten (med matning eller inte), vaken 2 timmar, sova 45 minuter, vaken 2 tim, sova 2 tim, vaken 2, sova 45, vaken 2,5.
Alltså 12-45-2-45.
Det kan ju vara så att han är för trött för att äta på dagarna.
Om han sover bäst på rygg, så ska han ju göra det. Det viktigaste är att han ligger skönt
.
Lycka till
Jessica
Har precis varit igenom strul med maten och har lite strul nu. Fyra månader är en ålder då man tydligen blir vansinnigt intresserad av annat än att äta. Världen är mycket spännande.
Det kan även vara en stundande förkylning som spökar.
Du kan absolut styra upp så att gossen äter på dagarna istället. Det blir säkert lite protester, men det ger sig på ett par nätter.
Jag gör så att Klara får äta en gång per natt nu, och det tog ca tre dagar innan hon fattade galoppen och började äta mer på dagarna istället.
Sover han i vagn så är det hemskt smidigt att vagna bort nattstrul.
Sen behöver en person i hans ålder ca 15,5 timmars sömn per dygn, får han det? Det låter som om det blir snärjigt på bara en eller två lurar. Nåt som funkar för många i hans ålder är 12 timmars sömn på natten (med matning eller inte), vaken 2 timmar, sova 45 minuter, vaken 2 tim, sova 2 tim, vaken 2, sova 45, vaken 2,5.
Alltså 12-45-2-45.
Det kan ju vara så att han är för trött för att äta på dagarna.
Om han sover bäst på rygg, så ska han ju göra det. Det viktigaste är att han ligger skönt
Lycka till
Jessica
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Läs och lär av Jessica \:D/
Förmodligen tror du (som nyblivna föräldrar ju får höra från alla håll) att lilla barnet ska "bestämma" över rutinerna här i världen. Men hur skulle han kunna det
Så varför vänta på "hungersignaler"
Håll tiderna. Det ska vara 3,5 tim mellan målen, ungefär. På natten ska han hjälpas att sova vidare. Han behöver sin sömn, precis som du behöver din.
Ta ledningen. Han orkar verkligen inte med det själv och kan ju inte. Hjälp honom med sakligt förebyggande besked, hela vägen
I synnerhet fyramånadersbarnet är ett sant vanedjur
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tackar. Skall verkligen göra ett försök. Som det är nu äter han vid 18-19 tiden, han matas sedan i sömnen ungeföär efter 4 tiammar igen, den senare tiden har han dock hunnit vakan och skrikit efter mat innan vi hunnit in..SYND! Sedan vaknar han efter 4 timmar igen, vrålhungrig! han ligger i sin säng så det är svårt att vagna honom till sömns igen + att han är fullkomligt galen av att han vill ha mat mat mat och det nu nu nu! Sedan vaknar han tidigt på morgonen, runt 5.4.30, ibland vill han ha mat och äter ordentligt då, ibland tar han kanske bara 40 ml och blir sedanbara tokigt pigg...Han somnar ibalnd om om vi bara släcker och låter honom prata av sig själv, men vissa dagar får man stiga upp i ottan. Vi har lite svårt med fasta sovrutiner då min sambo jobbar skift och då är i sovrummet på dagarna, annars brukar lillen sova där inna i min säng ett par timmar på fm. Han somnar i stort sett alltid i vagnen när vi är ute och då kan han också sova en timma eller så. Såå svårt...Måste samköra med sambon så vi båda kör på denna linjen. Skall läsa på ytterligare! tack för svaren. mOttar gärna fler tips!!
Det är aldrig för sent att bli den du skulle kunna bli//George Eliot
Hej,
om jag vore du skulle jag ta en titt på schematråden här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153 Du får titta på de som har 4-månadersbarn då förstås! Du måste ju inte "spika" ett schema men det kan vara en bra hjälp att ha något att gå efter och se vad som skulle passa din son och hela familjen bäst. Sen är jag en riktig fegis när det gäller att vagna över nattmål så ett nattmål skulle jag nog "tillåta" tills jag var säker på att matintaget på dagen är tillräckligt. Om inte min son "sover över" nattmålen av sig själv vid 4 månader så kommer jag att ge honom gröt på kvällen och lite annan riktig mat på dagen också. Sen får vi väl se hur snabbt det går att öka på portionsstorlekarna! Det finns mycket skrivet om det här på forumet också.
Apropå att sova i sin säng så är ju det skönt men jag skulle nog låta honom sova i vagnen tills det satt sig lite bätte på nätterna så att ni har möjlighet att vagna lite vid behov.
om jag vore du skulle jag ta en titt på schematråden här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153 Du får titta på de som har 4-månadersbarn då förstås! Du måste ju inte "spika" ett schema men det kan vara en bra hjälp att ha något att gå efter och se vad som skulle passa din son och hela familjen bäst. Sen är jag en riktig fegis när det gäller att vagna över nattmål så ett nattmål skulle jag nog "tillåta" tills jag var säker på att matintaget på dagen är tillräckligt. Om inte min son "sover över" nattmålen av sig själv vid 4 månader så kommer jag att ge honom gröt på kvällen och lite annan riktig mat på dagen också. Sen får vi väl se hur snabbt det går att öka på portionsstorlekarna! Det finns mycket skrivet om det här på forumet också.
Apropå att sova i sin säng så är ju det skönt men jag skulle nog låta honom sova i vagnen tills det satt sig lite bätte på nätterna så att ni har möjlighet att vagna lite vid behov.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.