Suga på tummen

Medlemmarnas egna undersökningar

Suger era barn p? tummen n?r de ska sova?

Ja
28
44%
Nej
36
56%

Antal röster: 64

Kicki

Suga på tummen

Inlägg av Kicki »

Hej!

Suger era barn på tummen när de ska sova?

Det gör min 5-månaders tjej nästan jämt nuförtiden. Det ser så gulligt ut när man lägger ner henne på magen och så åker lilla tummen in och hon somnar så nöjt! :)

Det man undrar är dock om det blir en "ful ovana" som kan sitta i länge och vara svår att bryta.... Erfarenheter?

Min treåring hade napp när han sov, men slutade precis innan han fyllde ett så där har det gått bra.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jonas suger inte på tummen när han ska sova men det händer ibland annars att den slinker in. Emil hade napp när han var mindre.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sarika

Inlägg av Sarika »

Vår Vilma sög på tummen i början men har nu övergått till att suga på ring- och långfingret så fort det är dags att sova. Man lägger henne på mage och direkt så åker de in.

På dagen kan de ibland åka in (oftast när hon börjar bli trött) men jag ser till att hon alltid har något i händerna så att de inte ska åka in av gammal vana. Nu när hon har tänder har hon dock bitit sig på ena fingret så det blivit ett litet sår som har svårt att läka :(

Har ingen erfarenhet om det är svårt för dem att sluta men så länge man ser till att de inte har tummen i mun på dagen (ha alltid något i händerna) så ser jag inget konstigt i att de stoppar in den till sovtiden, tror att de kommer att plocka bort den själva så småningom......
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
MorRor

Inlägg av MorRor »

Teo började med att suga på tummen, men övergick ganska snart till att stoppa in pek- och långfingrarna istället. Tummen var väl för liten :lol:
Ja... det är oerhört gulligt, när de likt magneter floppar in i munnen till insomning.
En vana är det redan, men det ska väl ge sig det också får vi hoppas. Det är ju lättare att slänga bort en napp än ett par fingrar, så lite mer problem får väl alla tum och fingersugande bebbar (och föräldrar), när de ska sluta.
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
J och Å

Inlägg av J och Å »

Karl hade napp till 1:a kurnatten. Nappen åkte bort och tummen åkte in. Känns bättre faktiskt. Nappen kan de ju sitta och suga på medan de leker och så. Tummen däremot blir det ju svårt att ha i munnen då de använder händerna till att utforska.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Eftersom jag har två barn, blev det svårt att svara...
Jag svarade ja, för Ida suger på tummen. Men BARA när hon sover.
OCH om hon råkar hitta in gosefilt på vakentiderna, då flyger tummen in automatiskt. Alltså ser jag till att vi tillsammans lägger filten på hyllan när hon vaknar. :wink:

Ingen av barnen har någonsin haft napp, och som tur var tog inte Clara, den äldre, till tummen istället, utan nöjde sig med gosefilt istället.
Den har hon fortfarande när hon sover.

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sussi

Inlägg av Sussi »

Ingen av mina barn har sugit på tummen. Några har haft napp, två hade ingenting. Fast jag tycker det är så gulligt när de suger på tummen :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

När han ska sova, när han vaknar, när han badar....när han äter :!: :lol:
You name it!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Saga gör inte det, och ingen napp har hon heller sedan fyra månaders ålder! Hon tycker dock att hennes fingrar/händer är det godaste som finns att käka på :wink:
sigrid

Inlägg av sigrid »

Ingen av mine gutter har sugd på tommelen (eller noen annen finger heller for den delen)- de har "smakt" på noen finger, men det har vel ikke falt i smak... :wink: Smokk (napp) har heller ikke vært nødvendig.
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Mamma till tre kottar
Kontakt:

olika

Inlägg av Mamma till tre kottar »

2 av 3 harvarit/är tumsugare så jag klickade ja.
Mamma till fyra kottar
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

har haft en tumsugare (nu 10 år) Trodde att det skulle bli svårt att sluta, men det var enklare än med nappsugerskan. hon slutade själv vid ca 2,5 år.
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!
Ja vår son suger på tummen och har gjort så länge han kunnat. Det var ett aktivt beslut från vår sida att ha tumme istället för napp, dels pga av att - som andra skriver här - det blir mindre tid till tumme när händerna sysslar med annat, men dels för att jag tycker att det finns en viktig skillnad mellan tumme o napp: med tummen bestämmer sonen SJÄLV när han behöver trösta/lugna sig lite. Den åker in när han ska sova, när har är i en lite okänd situation, när han är trött osv. Men det är på hans villkor, det är inte vi som trycker in nappen när VI tycker/vill att han ska vara tyst eller behöver av andra orsaker. Så resonerar vi. Och det är inte så länge han suger, några sekunder, en halvminut...

Ang. att sluta, så är jag säker på att han kommer att fixa det själv när han tycker. Och ju mindre vi och andra vuxna reagerar eller skuldbelägger, desto mindre krångel tror jag att det blir. Visst är det andra vuxna som reagerar, på öppna förskolan t.ex. "OJdå, suger han på TUMMEN!" (lite beklagande). Då svarar jag glatt "Ja, vi har valt att ha det så!" :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Svarade nej, för oftast gör han inte det utan han ligger och pratar/sjunger eller gnölar när han skall somna men ibland så åker den in. Även på dagen så kan den slinka in men det händer inte så ofta.

Moa ville aldrig ha napp eller tumme hon sög på handen om hon var tvungen att ta något annars så hade hon inget speciellt för sig när hon skulle sova.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

En gammal tråd har seglat upp och jag bara måste berätta om vad som hände just nu.

Jag skulle gå in och väcka henne nu efter middagsluren och hon ville inte vakna. Så jag tog till Robbin Hoods grej - försökte ta ur tummen ur munnen. Det gick nästan inte. Jag drog lite lätt i armen och hela kroppen följde med runt. :lol: Snacka om sugkraft... :shock:

Till saken hör att hon varit förkyld och snorig, så när hon inte vaknade av tänd lampa, mitt glada "dags att vakna" OCH försök att dra ur tummen, så fick hon faktiskt sova vidare. :wink: :sleep:

Vera suger på tummen när hon ska sova och när hon sitter i knät och gosar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Polls"