Hej!
Ja vår son suger på tummen och har gjort så länge han kunnat. Det var ett aktivt beslut från vår sida att ha tumme istället för napp, dels pga av att - som andra skriver här - det blir mindre tid till tumme när händerna sysslar med annat, men dels för att jag tycker att det finns en viktig skillnad mellan tumme o napp: med tummen bestämmer sonen SJÄLV när han behöver trösta/lugna sig lite. Den åker in när han ska sova, när har är i en lite okänd situation, när han är trött osv. Men det är på hans villkor, det är inte vi som trycker in nappen när VI tycker/vill att han ska vara tyst eller behöver av andra orsaker. Så resonerar vi. Och det är inte så länge han suger, några sekunder, en halvminut...
Ang. att sluta, så är jag säker på att han kommer att fixa det själv när han tycker. Och ju mindre vi och andra vuxna reagerar eller skuldbelägger, desto mindre krångel tror jag att det blir. Visst är det andra vuxna som reagerar, på öppna förskolan t.ex. "OJdå, suger han på TUMMEN!" (lite beklagande). Då svarar jag glatt "Ja, vi har valt att ha det så!"

Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!