Recept på välling utan mjölkprod

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mallan2
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 10:48
Ort: Västerås

Recept på välling utan mjölkprod

Inlägg av mallan2 »

:roll: Behöver lite input...Min dotter på 7 mån är väldigt känslig för mjölkprotein. Får nu mjölkfri gröt, men vi skulle vilja att hon även någon gång under dagen äter välling för att få i sig extra vätska. Men si, hon tycker inte om den mjölkfria vällingen. Jag kan i och för sig förstå det då den inte smakar särskilt gott för en mamma i alla fall :wink: Hon tyckte om den vanliga vällingen, men blev som sagt dösjuk av den. Har försökt att krydda upp den mjölkfria vällingen med vaniljsocker, men utan resultat.

Nu till min egentliga fråga: Jag har sett massa vällingrecept i recept tråden, kan man använda dem och byta ut mjölken mot t.ex. solhavre eller Oatly? Är det ngn som har erfarenhet av detta?
Mamma till en liten snäcka som är född feb 07, en liten groda född juli 2011, och en liten gosunge som kom 140225
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Det finns en välling här på forumet som ursprungligen kommer från sign Krümel:

Välling

1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan uteslutas)

Jag kokar drygt 1 msk pulver med 1,5 dl havremjölk i 5 minuter. Späder sen med sojamjölk(osötad) tills det är bra. Sen brukar jag ha i en tsk linfröolja, den är ju inte så god, men den går ner om den blandas i vällingen.

Jag har modifierat den å det grövsta, men min mjölkallergiker har alltid slukat den med hull och hår (men det blir förstås - på protein och järnkontot - dock innehåller Coops mjölkfria havremust, som jag använder, mycket bra! :D):
1 msk havremust (Coops är mjölkfri, Gyllenhammars t.ex. är det INTE, så var noga där)
1,5 tsk nyponskalsmjöl
Kokas med 3/4 dl vatten. Vispa noggrant. När den kokat ett par minuter, ta från värmen och häll i knappt 2 dl havredryck (Oatly H+, så får du den kalciumberikad :thumbsup:). Därefter rör jag i 1 knapp tsk linfröolja. Vips - 250 ml drickklar välling!

Den första blev i grövsta laget för lilltufsan, och jag resonerade som så att hon åt 2 mål lagad mat per dag redan vid knappa 6 mån, så då fick hon i sig protein, järn och andra näringsämnen på så vis, utan att jag behövde oroa mig för att hon inte skulle få i sig det hon behövde.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

De första styckena skulle ha citatmarkerats :oops:. Det är alltså inte jag som kokar båda vällingarna och är smått schizofren, utan det första receptet är hämtat ur en annan tråd :wink:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Finns det någon orsak till dinkelmannagryn? Det hävdas ju ofta att det innehåller mer järn, men det finns fortfarande, vad ja vet, inga gjorda analyser på det. Däremot är det rätt så mycket obekanta fibrer och rejält med gluten i det, som jag gissar kan ställa till lite trassel för en ovan bebismage?
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Finns det någon orsak till dinkelmannagryn? Det hävdas ju ofta att det innehåller mer järn, men det finns fortfarande, vad ja vet, inga gjorda analyser på det. Däremot är det rätt så mycket obekanta fibrer och rejält med gluten i det, som jag gissar kan ställa till lite trassel för en ovan bebismage?
Vet inte, TorpSara. Jag har som sagt gjort en betydligt tunnare variant. Den här var för kraftig för Disa. Sen har jag försökt göra den igen nu när hon är mycket större - för att den ska ge mer, men hon gillar den inte - eftersom hon inte van, antar jag. Men Susanneehtel, som har gjort den till sin stora har inte gett den förrän vid 8 mån, och då torde väl magen vara lite mer inkörd. Borde kanske skrivet det i första inlägget, men - tänkte inte på det. Nåväl, den förenklade varianten innehåller inte lika mycket nyttigheter - även om det är en DEL. Och med två måltider lagad mat därtill, så tror jag inte barnet missar något väsentligt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, en åttamånaders är ju tuffare, det har du rätt i. :D Jag tror precis som du, Ewa att de flesta klarar sig rätt bra på det man får i sig i den "vanliga" lagade maten, men det är ju inte dumt att försöka få i lite extra nyttigheter också i den mån det går... :roll: :D
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Nja, jag började ge den där när Karl var 10-11 månader, minns inte riktigt. Tror någon annan kanske har provat tidigare. Den är ju "kraftig" och innehåller mycket olika, är kanske dumt att ge så mycket nytt på en och samma gång till en så liten? Man ska ju introducera ett födoämne i taget.
Skulle nog provat Evas variant på bara havremust och nypon istället till en sjumånaders. Kanske utan linfröolja, (den smakar inte så gott) Man får väl prova om det går ner. Men det var vätskan du var ute efter främst?
mallan2
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 10:48
Ort: Västerås

Inlägg av mallan2 »

:P Tack för alla bra tips! Var köper ni nyponskals mjöl? PÅ hälsokost?
Ska testa det lite lättare receptet.
Tack snälla ni igen!
Mamma till en liten snäcka som är född feb 07, en liten groda född juli 2011, och en liten gosunge som kom 140225
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

På hälsokost eller i vanlig livsmedelsbutik. Märke: Risenta, t.ex.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag tror faktiskt att om inte vällingmålen är för många får barnen i sig det de behöver från den vanliga maten. Man kan blanda lite som man tycker blir bra. En kompis till mig har också alltid bara gjort välling på havremust och mjölk. Såklart kan man byta ut mjölk mot havre- eller sojamjölk.

Jag har en amerikansk bok "Eat right for you baby" skriven av en naturläkare och han menar att man kan ge sojamjölk från 6 månader (men helst inte till blodgrupp B som oftast mår bra av vanlig mjölk).

Jag använder alltid dinkel istället för vanligt vetemjöl eller i det här fallet mannagryn som skulle varit mitt alternativ. I Tyskland har dinkel länge varit vanligt och på senare tid har det ju fått en riktig boom här i Sverige också. Fastän jag inte är glutenallergiker reagerar jag rätt kraftigt på vetemjöl. Blir helt uppblåst i magen. Men dinkel funkar bra. Det tycker min "guru" :wink: dock att man ska ge först från 9 månader.

Jag började med det här för många år sedan sen hela min familj blivit såld på "blodgruppsdieten" av Dr. Peter J. D'Adamo... :D Inga magproblem sen dess. Så har man ett barn som är A, B eller AB kan man gott använda vanliga mannagryn om man vill. Med ett 0-barn skulle jag ta dinkel, men det är ju bara jag det. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Just det, havre som ju havremjölk väl måste räknas till, är enligt min bok från 6 månader för alla. Så det är milt och fint för de flesta!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Krümel skrev:"blodgruppsdieten" av Dr. Peter J. D'Adamo
Det är ju trevligt att det verkar funka för er.
Men eftersom karln inte ens har fått till de olika utvecklingsvägarna för de olika blodgrupperna rätt så kan man ju fråga sig vad han har belagt i övrigt? :? Jag tycker det luktar kvacksalveri...

Men om ni mår bra av er diet så fortsätt med den :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Nja, det här blir lite trådkapning, ursäkta men det här är för mig lite som med Barnaboken. Jag vet när jag hittat rätt! Vissa dömer ut något bara på grund av en liten bit (som magläge med Anna Wahlgren tex.) och kollar inte upp resten. :!: :wink:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
mallan2
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 10:48
Ort: Västerås

Lyckad välling

Inlägg av mallan2 »

:D Kan nu bara konstatera att dottern förnöjt äter sin välling gjort på Coops havremust, nyponskalsmjöl och oatlymjölk+vatten. Hon får detta 1ggr per dag och hon gillar det!!! Fick "muta" med lite vaniljsocker först, men nu slukar hon nyttigheterna med hull och hår. Tack för alla bra tips!
Mamma till en liten snäcka som är född feb 07, en liten groda född juli 2011, och en liten gosunge som kom 140225
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Kul Mallan2 att du hittade ett recept som funkar! :thumbsup:
Krümel skrev:Vissa dömer ut något bara på grund av en liten bit (som magläge med Anna Wahlgren tex.) och kollar inte upp resten.
Jag har kollat upp en del efterom jag tyckte att det lät jättespännande när jag hörde talas om det första gången. Men eftersom jag också är van att källgranska det jag läser så kollade jag upp på fler ställen. Där hittade jag sådana saker som gör att hela resonemanget faller.

T ex att blodgrupp O, jägaren, skulle vara den äldsta blodgruppen när den egentligen är den yngsta eftersom den uppstod som en defekt av de andra formerna. Likaså att blogrupp A, bonden, skulle ha uppstått när människan började bruka spannmål, när den i själva verket är en så gammal blodgrupp så att visa primater har samma blodgrupp. Blodgrupp A är dessutom den vanligaste blodgruppen bland innuiter som historiskt sett har haft en extrem köttdiet och definitivt ingen spannmålsdiet. Hur kan det komma sig med bonderesonemanget :?:

Nu blev tråden kapad ändå 8) :wink:

Och Krümel, jag tycker visst att du kan fortsätta äta din diet så länge ni mår bra av den :D . Problemet med blodgruppsdieten uppstår väl först när man ger sig in i påståenden om att man kan bota cancer, hiv och allergier med den. Det är där det luktar kvacksalveri tycker jag!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"