Ska kura mitt tredje barn, behöver hjälp och peppning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kiralves

Ska kura mitt tredje barn, behöver hjälp och peppning

Inlägg av Kiralves »

Efter att kurat tvillingar känner jag mig nu helt rådvill, hur sjutton kurar man bara en, jag kände en sådan trygghet i att de hade varandra :?

Hur som helst vi fick en till baby som sov som en gris tills för två månader sedan ungefär. Hon har vaknat några ggr per natt och velat amma eller vyshas, hon somnar alltid om snabbt men nu får det vara nog med vaknandet. Har läst boken igen 4 !!! ggr och skrivit ut lathunden på engelska till min man (sist fanns den inte och han var inte till någon hjälp alls direkt...) Men nu när vi provat på den goda sömnen och vet att kuren verkligen fungerar ska vi kura vår lilla dotter. Problem ett är nappen, den ska vi nu sonika kasta bort...läskigt, det problemet hade vi inte med tvillingarna de tog inte napp. Vill ha peppning och kanske råd om det, hon är så van att somna med napp....men sedan vaknar hon när den trillat bort, så jag inser att den är ett STORT problem. Hur läskigt svårt är det att ta bort nappen?? jag antar att den inte ska vara med under dagtid heller...utan sonika kastas. Skulle också gärna få ett schema förslag, den 24-e i denna månad blir hon åtta månader, hon sover gärna ett par gånger om dagen, och jag kör redan med ett ungefärligt schema men annars får ni gärna komma med förslag, det ska vara mellan 08:00 och 20:00, när ska nattslurken ges

Hon kan stå upp i sängen och skakar galler när man kommer in, hur många gånger under kurens första dagar ska man gå in och lägga ner henne när hon rest sig upp...eller ska man låta henne ta sig ner själv, det antar jag att hon kan även i sin säng eftersom hon gör det mot soffor och bord...

behöver nog mest skriva av mig och peppas, känner mig lite kass som måste kura även henne men i början sov hon så bra....hon sover egentligen skapligt nu men inte tillräkligt bra....timmarna får hon men med uppvak

tack igen Anna för kuren, hjälp mig våga igen, jag vet ju att det funkar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara, det är inga problem :wink: :lol:

Måste säga att det ju faktiskt är rätt roligt att du tycker det känns jobbigare med en ensam liten unge än med tvillingar, som ju var så "enkelt". :lol: :lol:

Läs boken, inte bara fyra gånger :shock: utan också, menar jag, alla frågorna och svaren i slutet. De borde kunna peppa och inspirera. Och läs introduktionerna här och Mammut Marias förhållningstråd. Och så ger du dig själv tillåtelse att faktiskt vänta tills du känner att NU JÄKLAR :thumbsup: och kan fatta ett BEslut som håller måttet, med råge :!: som alltså inte vittrar samman vid första lilla motstånd.

Som t ex det här med nappen. Baby, det är bara att ta bort den (till första kvällen) och glömma hela saken :!: Barnet glömmer den på en natt, när du kurar. Så vad är problemet :?: :!: :lol:

Lycka till och återkom när du, som sagt, fattat Beslutet, det pålästa, bestämda, oåterkalleliga!

Du ger ditt lilla barn en gåva för livet.

:sleep: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kiralves

känner mig peppad, ju jädrar anåda

Inlägg av Kiralves »

Vi ska börja kura på Måndagnatt (har gäster nu i helgen så innan dess blir det för bökigt), har nu sett DVD'n igen och med ens så kommer jag ihåg hur det var att kura tvillingarna, men denna gång vill jag vara dubbelt så påläst och peppad. Känner att det ska bli kul att kura. Igår kändes det bara så stort alltihop men egentligen är det ju ganska stright forward.
Jag ska hålla er uppdaterade om hur det går från och med måndag natt.
Det är konstigt vad fort man glömmer hur man gjorde, tvillingarna kurades vid ca 8 månaders ålder då jag blivit sjukskriven pga uttröttning, då fann jag tack och love kuren tack vare ett TV program som jag råkade slå på. Jag tror att jag glömt så mycket för att jag var så trött när tvillingarna kurades. Nu är jag inte alls lika trött jag vill bara ha en kväll och natt utan avbrott, och det vill nog min Viktoria med.

(Jag säger fortfarande ramsan när jag nattar mina tvillingar som sover som grisar, är det dumt, eller kan man fortsätta med den som en liten rutin, de är nu lite över två år)
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi kurade första killen, han hade napp och vi kurade vid 6 mån. Han glömde den direkt och hittade tummen :wink:

Vi ramsar honom fortfarande då han läggs. Å han ramsar tjejerna då de vaknar till, vilket händer väldigt väldigt sällan.

Vi tog även napparna för damerna då de flyttade över från vagn till säng vid 4 mån. Mina hittade tumme och den Lisen tog två fingrar.

Detta fixar du, du har ju redan gjort ett hästjobb.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kiralves

imorgon natt kör vi, har bara en fråga om ramsan

Inlägg av Kiralves »

Hej svejs

Anna och J&Å tack för peppning det känns så mycket mindre läskigt med nappborttagningen nu. Jag är erbarmeligt trött på dessa nappar nu...dessutom försvinner de alltid...så det blir skönt att slippa leta efter dem dagarna i ända.

När jag läser boken står det att man första natten säger ramsan en gång som introduktion vid tillrättaläggandet och sedan buffar barnet lugnt och sedan går ut med ramsan, men på DVD'n ramsar Anna ganska mycket första natten medan hon buffar och lugnar barnet. Ska man det eller skulle man inte det, kanske missuppfattade jag någonting någonstans? Jag var så övertrött då jag kurade mina tvillingar att jag knappt mins någonting mer än att det tillslut funkade (med vissa återfall som Anna och ni andra räddade oss ur) Boken och DVD'n ger lite olika budskap gällande ramsan, skulle man inte bara säga den en gång och sedan buffa under tystnad?

Imorgon ska vi börja!!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Spännande, spännande :wink: :lol:

Det ska finnas en liten brasklapp inskriven på sista sidan mot dvd:n. Av inspelningstekniska skäl (fotograferna hade pinsamt nog ingen mörkerkamera) fick jag demonstrera både det ena och det andra vid sängen i full belysning.

Så ska det INTE vara.

Det ska vara mörkt, och man ska ramsa sig ut efter distinkt tillrättaläggande och liten avslutande solfjäder som tryck, plus direkt sorti, med ramsa (bortvänd, och utanför dörren).

Got it :?: :lol:
Kiralves

kuren kommer nu startas på natten mot Måndagen

Inlägg av Kiralves »

tack för svar om ramsan, hade förstått det där om mörkläggning blev bara förvirrad om ramsan, lappen i boken vid DVD's har nog kommit bort. Ska nu åka till Värmland idag så kuren får göras när vi kommer hem på Söndag, lite trist men planerna ändrades och jag vill inte kura på resa.
återkommer när vi kommer hem då kuren börjas....ger mig mer tid att plannera läsa och peppas, men jag känner mig redan urpeppad
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :wink:

Försök sedan säkra de fyra dygnen plus uppföljningsveckan så absolut lugna som möjligt :!:

LYCKA TILL :sleep:
Kiralves

Tillbaka från Värmland,Kuren har nu startat!!!!

Inlägg av Kiralves »

Hej tänkte skriva ner här hur kuren går för oss

Natt1
Tog bort nappen (måste nu krypa rut i huset och hitta alla nappar och slänga dem...ska bli underbart)

Viktoria åt massa gröt vid 18:00 tiden, sedan badade hon och följde med in i 2 åriga tvillingkillarnas rum när vi lekte med dem innan de skulle lägga sig, mycket skratt och bus, fick en liten nattslurk ute i soffan men var inte så intresserad av det

sedan ca 19:50 tog vi in Viktoria i hennes rum, introducerade hennes snuttefilt med nalle på och busade ytterligare i ca 2 minuter och sedan ner i sängen, Pappa sa godnatt och jag buffade. Hon vände på huvudet för att få nappen men jag buffade, hon blev arg som ett bi och försökte åla sig fri, så jag fick solfjädra i ca 10 sekunder sedan buffa igen, jag buffade max 10 minuter kanske var det bara fem minuter, sedan lugnade hon sig och jag solfjädrade i 20 sekunder ca, lite gråt, buff igen i 1-2 minuter, solfjäderna i 10 sekunder, trykte till och gick ut med ramsa. gråt igen men den tog slut innan jag ramsat X 3, helt tyst så efter bara 5 sekunder bekräftade jag och det var fortfarande tyst....för enkelt???? Får nu se hur det går vid första vaket inatt
Kiralves

fortsättning på kuren

Inlägg av Kiralves »

vaknade till 22:00, lite gnäll, snabb bekräftelseramsa X3 tyst direkt

vaknade 22:55 Buffning och solfjädern 10 minuter
ramsa X4 med paus några ggr
Väldigt arg, 23:20 lade tillrätta igen buffade plus solfjädern max 2 minuter ihop
ramsade X4 paus, X4 paus X8 paus X8 paus
fortfarande väldigt arg
Stod upp och var arg så jag lade tillrätta igen återigen buff och solfjäder max 1 minut
ramsade X4 och efter paus X8 paus X4 sedan tyst, gav bekräftelsen
Började då skrika igen!!! ramsade X12
sedan paus ramsade X4 tyst 23:55 gav då bekräftelsen igen följt av tystnad
då fick hon hicka, skrek i några sekunder 23:59, sedan tyst eftersom hickan tog slut med skriket
då gav jag bekräftelse igen, tyst
efter tio minuter gick jag in och lade iordning henne med täcket på, hon sov som en gris

04:20 vaknade, ramsade X4, arg och ledsen, gick in och lade tillrätta, lite buff och solfjädern, gick ut med ramsan, då blev hon arg igen
ramsade X8, fortfarande arg, jag lyssnade med ganska lång paus, hon skriker är tyst skriker är tyst skriker är tyst
ramsar igen X4 fortfarande ganska arg men ej hysterisk eller ledsen verkar det som
04:37 tystnar hon jag ger bekräftelsen undrar om jag ens borde gått in och buffat alls?! i början altså när hon vaknade 04:20
jag väkte henne sedan 08:05 glad mamma glad baby

10:00 middagslur
solfjäderna några sekunder gick ut med ramsan, hon gnällde lite
10:20 somnade hon efter 4 ramsor X4 och bekräftelsen då hon tystnat
vaknade två minuter innan jag skulle väcka henne men hon var inte ledsen

13:30 sova middag
ammade innan hon fick inte somna då
lade i sängen blev lite arg, solfjäderna 10 sekunder ut med ramsan X8 lugnade sig på det, blev tyst bekräftade..tyst somnade 13:35

(än så länge har det gått väldigt bra, men hon har ju alltid legat på magen, det var ju mest nappen jag haft ågren över samt slut med nattamning...)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :-({|=

Nu rök nappen all världens väg :lol: SKÖNT, va :?: :!: Barnet har glömt den!

Och resterande bekymmer löser sig snart. Du VET ju - välutbildad av de små killarna som du är :wink:

Så det är bara det gamla vanliga: backa, backa :idea: Vad du än gör, gör du kortare och kortare och snart inte alls :wink: Utom ramsan, peståss, men även den ransonerar du ju underhand.

Det här går lysande :!:

Och tack för dina nattanteckningar - så levande att jag kände mig nästan där.

Fortsatta rapporter emotses med största möjliga... optimism :!: :lol:
Kiralves

lite om dagen och natt 2

Inlägg av Kiralves »

Dagen har gått så bra! ingen napp och hon verkar inte ens ha märkt att den inte finns!!!! kanske är det lättare att kura en än två i varje fall :D

Natt 2
Bus och lek med tvillingarna, amning mitt i tvillingbuset och ett par tre minutersamning efter att vi stoppat vildbassarna i säng
pappa sa godnatt och jag tog in Viktoria i hennes rum, släkte lampan och lade ner henne i sängen med kort solfjäder 19:57 (tre minuter tidigare än schemat).
Arg som hon var fick hon genast (kanske tog jag i??!!) ramsan X 8 det gick av bara farten. Gav lite pause men sedan en till ramsa X4 pause där hon verkade lugna ner sig men sedan skrek hon upp sig ganska mycket 20:00 ramsade jag igen x4 sedan igen x8 men blir inte gladare, 20:04 hör jag att hon står upp så jag lägger min ilskna dotter tillrätta och ger solfjädern 10 sekunder, några få buffningar, solfjädern igen ytterst kort med sluttryck ut med ramsan hon känns nästan genast lugnare. Lite lite lite lite tyst gnäll i max en minut därefter när det var tyst fick hon bekräftelsen X4....fortfarande tyst 20:08, efter ytterligare 10 minutergick jag in och rätade ut henne igen och lade på täcket...min 7,5 månaders gullungen sov och snarkade

ska försöka ramsa mindre i fortsättningen, inte genast slänga in ramsan X8
solfjäderna funkar bättre än buffningen, hon verkar gilla den ...och det är ju bra, men jag försöker att inte solfjädra mer än 10 sekunder
under denna natt ska jag försöka hålla mig utanför dörren tills hon somnar om....men täcket får jag nog lägga på igen om hon stått upp, rummet är ju ganska kallt

tack Anna för peppningen och råden
Kiralves

natt2 dag 2

Inlägg av Kiralves »

Bus och skratt inne hos tvillingarnabröderna samt lite amning

ner i sängen 3 minuter tidigt! 19:57 med kort solfjäder, lite arg, gick ut med ramsan X8, blev argare gave henne lite tid att vara arg ramsade sedan igen X4, väntade och lyssnade det verkade som om hon lugnade ner sig men 20:00 blev hon vrålarg ramsar igen X4...sedan X8
20:03 då jag hör att hon står upp är är arg och vill läggas igen går jag in, lägger ner henne, lite buff, solfjädern några sekunder, ut med ramsan, gnäll i max en minut, därefter tyst så jag ger bekräftelsen X4...mer tyst 20:09 går in 10 minuter senare och lägger henne tillrätta och på med täcket...oh vad hon sover

vakande till 22:20 fick genast ramsan X3 so,m hon tog och somnade genast om
litet pip i en sekund 05:20 men då ramsade jag inte, hon blev ju tyst själv direkt (ska man ramsa även vid så små pip?)

sov sedan till 07:50, vaknade jollrande glad, tog upp henne och mös och ammade henne innan vi tog upp hennes bröder

Morgonlur lite försenad 10:12
ner i sängen, några sekunders solfjäder, ut med ramsa. Viktoria började klaga 10:13 började hon lugna ner sig. 10:15 jagade hon upp sig och står upp, fick springa ner till tvillingarna kom upp igen 10:17, ramsar igen (överväger att lägga tillrätta igen) 10:20 var hon förtvivlad så jag fick lägga ner henne igen och solfjädra kort ut 10:21 med ramsan...arg igen, men låter trött, säger wawawawawa, 10:25 ramsar igen X8
men tillslut var hon så ledsen igen occh illgrät så jag gick in igen, lade ner henne solfjädrade tills hon var lugn och morrig gick ut ut rummer 10:29 då lyfte hon på huvudet när jag ramsade och skrek lite men lugn på 5 sekunder
gav påminelsen lite sent 10:33 (blev lite sidetracked) sedan sov hon som hon skulle
Jag borde nog solfjädrat lite längre vid första nedläggningen för hon var så övertrött...får inte springa in så mycket men det är svårt när hon ställer sig upp i sängen och blir vrålarg...det är som om hon vill att jag ska solfjädra henne då...

13:30 middagsluren
ammade innan lade ner i sängen med solfjädern, småarg baby, när hon lugnat sig gick jag ut med ramsan 13:32 då skrek hon lite men jag fick gå in och ge ena tvillingen hans nalle och när jag kom tillbaka 13:34 så var det helt tyst så jag gav bekräftelsen
sov som hon skulle och väktes av mig....

Anna det är så skönt att det går bra , är kanske lite väl snabb att gå in igen, och eller ramsa men jag försöker ta det lugnt, tvillingarna gör ju att jag inte kan stormkoncentrera mig på henne vilket underlättar
tack igen för din kur, du har räddat den osovande mänskligheten med din kur :D ...om bara fler vågade testa och inte bara gick och klagade på sin osovande baby....
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, härligt :lol: Pris och beröm :-({|=

Och tack för dina varma ord :heart: Jag gillar att rädda den osovande mänskligheten :lol: :lol: :lol:

Du är så klok och insiktsfull i allt det här så du behöver bara fortsätta, lugnt och fint, så där lite i förbifarten :wink: - ja, du vet vad jag menar :wink: Inte överarbeta, inte ränna, backa, respektera och ha förtroende, och fullkomligt vräka på med glädje.

Du kan alltihop :lol:

Bekräfta behöver du inte längre. Det kan du låta glad musik (utan sång) göra, om du tycker det känns behövligt någon gång :wink:

:heart:
Kiralves

natt tre dag tre

Inlägg av Kiralves »

Det känns som om hon redan är kurad!!!

Natt amning bus lek med bröderna i deras rum, lades i sängen 20:10 med solfjädern, gick ut 20:12 ramsade X4
Hon var lite arg och trött, ramsade igen 20:14 X4 då gjorde hon sina trötta ljud och grät lite mellan varven
20:16 var det tyst och jag gav bekräftelsen

22:35 litet pip, jag ramsade i sömnen..hon tystnade direkt
tog upp sovande baby 08:00 då var jag så utvilad att jag trodde att jag hade försovit mig till 10:00!!!

Morgonluren tog hon när vi var ute på promenad med vagnen, jag hade ingen klocka men tillslut blev hon arg och trött och jag ramsade en gång, hon samnade och när vi kom hem efter ca en 45 minuters hemgång så såg jag att klockan var 11:00 så hon sov som hon skulle med marginalkvart!

eftermiddagsluren 13:31 lades i sängen med solfjädern, lugnade sig snabbt ut med ramsan 13:32 gnällgrät lite 13:34...försöker undvika att ramsa mer...ramsar inte tyst 13:36 ramsar bekräftelsen X4
litet gnäll 13:37 någon sekund, sedan tyst så då ramsade jag inte igen, lade tillrätta med täcke 10 minuter senare, min underbara unge snusade och sov

Hon har ju aldrig varit något problembarn, går inte att jämföra med mina tvillingar som vaknade minst 30 ggr per natt, jag var ett vandrande spöke och de bara skrek...mjölkallergi som BVC sa var kolik...8 månader av konstant skrik och ingen sömn, med Viktoria blev det magläge direkt och hon har ju sovit skapligt men nu märker jag en sådan skillnad, att slippa gå upp mit i natten och stoppa in den dumma nappen eller amma!!! Jag har ingen önskan alls att sova på eftermiddagen själv, nej nu ska sättas igång med roliga projekt!!
Tack och tusen tack Anna, jag uppdaterar kanske inte mer nu mer än efter uppföljningsveckan. Vi reser till estland på semester på Måndag så det är ju lite i mitten av slutet på uppföljningsveckan men jag hoppas att det kommer funka ändå, hon verkar ju ha fattat poängen. Bara vi kan få det avskiljt på våra hotell, vi har ett rum med två rum...om du vet vad jag menar.

Bara en fråga, menar du altså att man ska ta bort bekräftelsen "allt är bra så så ska det vara " ramsan, jag trodde att man skulle säga den jämt när det var helt tyst?! fast det är sannt jag gör inte det med tvillingarna längre) ska jag bara dra ihop det...även om hon gnäller/gråter lite när jag sagt sista versen??

återigen tack!!! Står det någonstans hur du kom på kuren och hur du utvecklade den, skulle vara roligt att läsa, har informerat min BVC sköterska om ännu en lyckad kur, hon verkar positiv och har ju läst din bok som hon lånat av mig, men ändå har hon rekomenderat 5 minuters både till mig och andra....helt galet

massor kramar
kira i Östergötland
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"