suck!
Hej Linnan
har du läst den här toppentråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
läs igenom och hör av dig igen, så får vi se vad vi ska hitta på
Kram!!!
har du läst den här toppentråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
läs igenom och hör av dig igen, så får vi se vad vi ska hitta på
Kram!!!
-
Lua
Hejsan!
Tack för svar och länk.
Vi har just ändrat dagschema - för en vecka sedan tror jag, och det är svårt att få henne att sova hela middagsvilan då. Hon vaknar ofta efter en och en halv timme och somnar inte om. Det är pappa som är hemma nu och han tar upp henne då. Jag försöker övertyga honom om att fortsätta "sömntruga" men han tror att hon vaknar för att hon sover sämre i vagnen där hon inte kan vända sig.
Idag hade hon fått komma upp tidigare och var ganska hängig på eftermiddagen så jag la henne redan 18:20 efter ett långt roligt bad - i handfatet för en gångs skull. Tvålkoppen var superbra båt!
Men skrattet till gonattet går inte så bra.
Hur som helst, så somnade hon efter tjugo minuter när jag satt brevid. Hon är antagligen övertrött på kvällarna, fast hon verkar glad.
Förtrotts tror jag inte riktigt att det handlar om. Hon är ju bara tretton månader, men visst är hon envis och viljestark. Och lite bortskämd, halvsladdis som hon är
! Hon vill helst att någon ska hålla henne i handen hela tiden annars vågar hon inte gå. Trots att hon tog sina första steg för två månader sen. Kanske är det lite samma sak med sömnen. Vi har låtit henne bli lite bekväm med att ständigt hålla ut en hjälpande hand...
Tack för svar och länk.
Vi har just ändrat dagschema - för en vecka sedan tror jag, och det är svårt att få henne att sova hela middagsvilan då. Hon vaknar ofta efter en och en halv timme och somnar inte om. Det är pappa som är hemma nu och han tar upp henne då. Jag försöker övertyga honom om att fortsätta "sömntruga" men han tror att hon vaknar för att hon sover sämre i vagnen där hon inte kan vända sig.
Idag hade hon fått komma upp tidigare och var ganska hängig på eftermiddagen så jag la henne redan 18:20 efter ett långt roligt bad - i handfatet för en gångs skull. Tvålkoppen var superbra båt!
Hur som helst, så somnade hon efter tjugo minuter när jag satt brevid. Hon är antagligen övertrött på kvällarna, fast hon verkar glad.
Förtrotts tror jag inte riktigt att det handlar om. Hon är ju bara tretton månader, men visst är hon envis och viljestark. Och lite bortskämd, halvsladdis som hon är
Hej Linnan!
Om ni tror dagluren krånglar för att hon ligger obekvämt, låt henne sova inne i sängen! Mina barn har alla fått sova daglurarna i sängen, och det har gått hur bra som helst! Är man bara ute i friska luften med dem i vaket tillstånd, kan man gott låta dem sova inne om de sover bättre där
Sen vet jag inte om jag missförstått, men sitter ni inne i hennes rum och håller handen när hon ska sova
För isåfall är det kanske inte så konstigt om hon konstrar - ni gör både henne och er själva en björntjänst om ni knyter sömnen till er som person! Sömnen och insomnandet är hennes eget, och det ni gör om ni sitter där är att bekräfta för henne att hon inte är trygg själv i sin egen säng, och det vill ni ju inte
Mitt förslag för att styra upp det för er:
fasta tider - ett spikat schema för mat, sömn, utelek, bad, you name it! Och håll de tiderna i minst två veckor, tills de sitter som berget! Låter kanske trist - men det gör att varken ni eller hon behöver fundera över vad som komma skall!
Jobba stenhårt på skrattet till gonattet! Inte i sovrummet, utanför, och håll på ett tag! Tittut, jagas, kittlas, grimasera...
Bort från sängen när tösen ska sova! Lägg henne ner, solfjädra henne och ut med ramsan! Sen pratar ni i telefon, med varandra, dammsuger, diskar, tittar på tv osv och ramsa henne när du känner att NU vill du gå in! In går du BARA om det är totalhaverikris, och då bara kort lägga tillrätta och ut igen med ramsa! Lär henne nu att hon själv kan somna och sova, räkna med MÅNGA frågor (skrik) men ha målet för ögonen!
Kolsvart rum!
Väck henne på morgonen, ni bestämmer när dagen börja och slutar, inte hon! använd gärna en väckarklocka utanför hennes dörr, som ringer in dagen!
Massor med social delaktighet när hon är vaken! Visa, lära, leda och hjälpa! Ha henne med i era sysslor!
Hör av dig om du har några funderingar!
Kram Mia
Om ni tror dagluren krånglar för att hon ligger obekvämt, låt henne sova inne i sängen! Mina barn har alla fått sova daglurarna i sängen, och det har gått hur bra som helst! Är man bara ute i friska luften med dem i vaket tillstånd, kan man gott låta dem sova inne om de sover bättre där
Sen vet jag inte om jag missförstått, men sitter ni inne i hennes rum och håller handen när hon ska sova
För isåfall är det kanske inte så konstigt om hon konstrar - ni gör både henne och er själva en björntjänst om ni knyter sömnen till er som person! Sömnen och insomnandet är hennes eget, och det ni gör om ni sitter där är att bekräfta för henne att hon inte är trygg själv i sin egen säng, och det vill ni ju inte
Mitt förslag för att styra upp det för er:
Hör av dig om du har några funderingar!
Kram Mia
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Linnan skrev: Hon vill helst att någon ska hålla henne i handen hela tiden annars vågar hon inte gå. - - Kanske är det lite samma sak med sömnen. Vi har låtit henne bli lite bekväm med att ständigt hålla ut en hjälpande hand...
Ramsan "tar" inte av sig själv. Den lever inte sitt eget liv. Det är du / ni som säger den. Öva på varandra först
Läs på om den i Verktygslådan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Anna och Miar 70!
Ja, nu sover hon bra igen. Jag har slutat amma helt, kanske var det det som behövdes.
Hon lägger sig samma tid varje kväll, dock inte utan protester, men det kommer väl
hoppas jag. Efter en kvart sover hon. Det går bättre när pappa lägger och därför gör han oftast det.
Kryper gör hon som bara den! Precis efter regelboken, så det behöver du inte oroa dig för Anna
Igår lagade vi potatisgratäng och efter varje skiva hon la i formen applåderade hon sig själv grundligt. =D>
Kram!
Ja, nu sover hon bra igen. Jag har slutat amma helt, kanske var det det som behövdes.
Hon lägger sig samma tid varje kväll, dock inte utan protester, men det kommer väl
Kryper gör hon som bara den! Precis efter regelboken, så det behöver du inte oroa dig för Anna
Igår lagade vi potatisgratäng och efter varje skiva hon la i formen applåderade hon sig själv grundligt. =D>