För en månad sedan (när Edvin var ungefär 6 mån) började vi med kuren. Efter några dagar började han så att sova hela nätterna. MEN, varenda kväll får vi ramsa, ramsa, ramsa. Vi har följt manualen till punkt och pricka (dessutom gjorde vi den på storasyster för två år sedan så det känns som att vi kan den, att vi gör allt rätt) men ändå tar nattningen mellan 8-10 min av ramsande vareviga kväll. Ikväll tog den förfärliga 47 minuter. Jag tycker så synd om grabben, att jag/vi utsätter honom för detta, men jag har inget bättre alternativ! Givetvis hade storasyster sina perioder när man ramsade 50 minuter i sträck, men här har vi liksom inte fått in nattningen trots att det gått en månad! Vad gör vi fel? Mornarna är likadana, minst 50 minuters ramsande vid 6-tiden. Däremellan, dvs om han vaknar vid niotiden (vilket han gjorde de tre första veckorna) eller mitt i natten eller under vargtimmen, behöver vi bara ramsa en eller max fem ggr, så känner han sig trygg och somnar.
Obs! Vi har inte tagit upp honom, inte förändrat några vanor, inte ändrat ramsande eller buffande, bara kört exakt samma race varenda kväll, och ändå tar nattningen längre och längre tid! HJÄLP, NÅGON!!!
Hjälp! Snälla!
Hjälp!!!
Ni ramsar väl inte hela tiden? Alltså ni kör väl inte 7-8 minuter konstant ramsande? Eller 47 minuter?
Ge honom förtroende att ta sig över gnälltröskeln själv. Ramsa bara när ni lägger honom och vid verklig KRIS. Backa!
Hur låter det när ni lägger honom? Blir han ledsen direkt eller ligger han bara och snackar lite? 7-8 minuters nattning tycker jag inte är så lång tid egentligen om det inte är så att han är jätteledsen, för då kan jag förstå att det är jobbigt.
När vi lägger Adrian kan han vissa dagar ligga och snacka i upp emot 15 minuter, även om det oftast är så att han blir tyst direkt. Det tycker jag bara låter mysigt. Vi låter honom bara ligga där och ha sin egen tid. Blir han inte ledsen gör vi ingenting alls.
OM han blir ledsen (det var väldigt länge sen, men i början av kuren var det så), alltså riktigt ledsen, ger vi EN påminnelseramsa. Inget mer. Sen ger vi honom förtroendet att gå ner i varv själv, och det gör han. ALLTID. Och när han då är lugn och fin ger vi en bekräftelseramsa.
Berätta gärna lite mer om hur växelspelet er emellan ser ut (mellan er och sonen: hur låter det när ni lagt honom?)
Ge honom förtroende att ta sig över gnälltröskeln själv. Ramsa bara när ni lägger honom och vid verklig KRIS. Backa!
Hur låter det när ni lägger honom? Blir han ledsen direkt eller ligger han bara och snackar lite? 7-8 minuters nattning tycker jag inte är så lång tid egentligen om det inte är så att han är jätteledsen, för då kan jag förstå att det är jobbigt.
När vi lägger Adrian kan han vissa dagar ligga och snacka i upp emot 15 minuter, även om det oftast är så att han blir tyst direkt. Det tycker jag bara låter mysigt. Vi låter honom bara ligga där och ha sin egen tid. Blir han inte ledsen gör vi ingenting alls.
OM han blir ledsen (det var väldigt länge sen, men i början av kuren var det så), alltså riktigt ledsen, ger vi EN påminnelseramsa. Inget mer. Sen ger vi honom förtroendet att gå ner i varv själv, och det gör han. ALLTID. Och när han då är lugn och fin ger vi en bekräftelseramsa.
Berätta gärna lite mer om hur växelspelet er emellan ser ut (mellan er och sonen: hur låter det när ni lagt honom?)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jo, vi....
Jo, vi buffar alltså (behövs inte alls speciellt lång stund innan han blir lugn), och går ut med ramsan. Vissa kvällar kan han vara helt tyst i någon/några minuter, men i kväll tex började han vråla direkt. Oftast tycker jag att han "svarar", dvs lyssnar, när jag ramsar, men så fort ramsan tystnar arbetar han snabbt upp sig till hysteri. Vi har försökt att låta honom vara en bra stund, ligga där och vråla, men när han nästan tappar andan av skrikandet har vi ju givetvis börjat ramsa igen. Jag tycker inte heller att 8-10 minuter är speciellt jobbigt, eftersom han då aldrig hinner arbeta upp sig - vi ramsar kanske en gång i minuten (max) och vi hör hela tiden hur sömnen kommer närmare och närmare. Men ikväll då, samt vid alla mornarna, hinner vi aldrig få till det här svarandet/lyssnandet, det är som att han blir störd när vi ramsar och ännu mer störd om vi inte gör det! Uppenbarligen behöver han något som vi inte förmår ge eftersom vi inte fattar!
Och nej, vi ramsar självklart inte 47 minuter i sträck.
Just i kväll (samt de flesta mornarna) känns det som att det skulle gå fortare om vi inte ramsade, speciellt inte bekräftelseramsade, utan bara lät honom skrika. Men anledningen till att vi gör den här kuren är ju för att han inte ska behöva skrika sig själv till sömns!
Så, hjälp! Jag svarar gärna mer om det fortfarande är oklart.
Och nej, vi ramsar självklart inte 47 minuter i sträck.
Just i kväll (samt de flesta mornarna) känns det som att det skulle gå fortare om vi inte ramsade, speciellt inte bekräftelseramsade, utan bara lät honom skrika. Men anledningen till att vi gör den här kuren är ju för att han inte ska behöva skrika sig själv till sömns!
Så, hjälp! Jag svarar gärna mer om det fortfarande är oklart.
-
Gäst
Bra
47 minuters ramsande skulle göra den bäste hes
Tycker att du ska följa Mammut Marias instruktioner. Man måste backa för att få resultat. Buffa ska du inte behöva göra speciellt mycket längre, bara som tillrättaläggande som Mammut beskriver.
Lägg honom och tänk sen att du ska lägga "de andra 17 bebisarna"! Jag tror att ni överkoncentrerar er lite på honom. Se till att ni har lite disk eller nåt att ta tag i direkt efter ni lagt honom och diska högljutt: slamra med borste och flaskor eller vad det nu är ni har i hon och låt kranen rinna en stund. Lite slammer i köksluckor gör också susen, liksom att stapla porslin. Allt sånt gör man ju egentligen för att hålla alla sina egna vargar borta. För att inte oron ska smyga sig på.
Tycker att du ska följa Mammut Marias instruktioner. Man måste backa för att få resultat. Buffa ska du inte behöva göra speciellt mycket längre, bara som tillrättaläggande som Mammut beskriver.
Lägg honom och tänk sen att du ska lägga "de andra 17 bebisarna"! Jag tror att ni överkoncentrerar er lite på honom. Se till att ni har lite disk eller nåt att ta tag i direkt efter ni lagt honom och diska högljutt: slamra med borste och flaskor eller vad det nu är ni har i hon och låt kranen rinna en stund. Lite slammer i köksluckor gör också susen, liksom att stapla porslin. Allt sånt gör man ju egentligen för att hålla alla sina egna vargar borta. För att inte oron ska smyga sig på.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".