SHN-kur = 5-minuters metoden!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
koukie

SHN-kur = 5-minuters metoden!!!

Inlägg av koukie »

Ursäkta den provocerande rubriken. Jag vill börja med att säga att JAG och NI vet att SHN-kuren verkligen inte är detsamma som 5-minuters metoden, men det är otroligt många jag stött på som tror det. Varför är det så???

Jag har genomfört en mycket lyckat SHN på mina tvillingar och är otroligt entusiastisk över det och berättar gärna till höger och vänster att mina barn numera faktiskt sover 12 h per natt tack vare Anna Wahlgrens metod SHN.
Jaha, 5 minuters metoden säger många då.
Nej, inte 5-minuters metoden, SHN metoden säger jag och förklarar lite kort.

Det är inte bara bland mina vänner som jag fått den kommentaren utan även på BVC och på Svenska tvillingklubben. Jag blir helt bestört. Hur kommer det att stora instanser som har kontakt med så många mammor sitter med helt fel information???? :?: :?: :?:

På svenska tvillingklubben förklarade jag att Annas metod inte alls är 5-minuters metoden utan något helt annat.
'"Ja, hon har ju blivit väldigt utskälld för det det så hon kanske kallar det för något annat numera....." Jag bara gapar av förvåning. :shock:

Någon som har en förklaring till detta? Tänk hur många fler barn och föräldrar som skulle sova gott om BVC hjälpte till att tipsa om SHN-kuren.

Kram till er alla! :heart:
Mamma till pojke född april 2003 och tvillingar födda mars 2007
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Ja, det är så j-a ](*,) trist :( :evil: :x . Minst sagt. Det du också kan göra i sådan här fall är ju att påpeka att 5 mm:s metodens grundare heter Eckerberg, och att AW är en sann motståndare till den metoden.

Kram :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har också tidigare slagits lite inne på tvillingklubben. Men något frö har nog slagit rot, tror du inte :wink: och de andra vill ju bara inte fatta.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: SHN-kur = 5-minuters metoden!!!

Inlägg av annawahlgren »

koukie skrev:'"Ja, hon har ju blivit väldigt utskälld för det det så hon kanske kallar det för något annat numera....."
:D Herre milde :shock: :roll: :? Tala om skymf :oops: :evil: :!:

Hur som helst - jag skriver nu om Sova hela natten-boken för att underbygga den med ännu fler tydliga och lättförståeliga teorier, och med sikte på den internationella marknaden, dvs övriga västvärlden, där man (gudskelov och tack) inte har en aning om varken SHN eller AW och särskilt inte att den senare ska vantolkas :wink: :lol:

Så här står det bl a - kanske går att trycka upp i näsan på folk som behöver lära sig vad de pratar om :?: :!:

:arrow: "Mitt mål är att Sova hela natten-kuren ska ersätta och försänka i glömska den såkallade femminutersmetoden - skrikmetoden, eller Controlled Crying Method, som den heter internationellt.

Varför det? undrar du kanske. Är det inte mycket enklare att låta barnet skrika sig till sömns några nätter, tills ungen själv kommer på att det är lika bra att sova? Verkar inte det du hittills läst om Sova hela natten-kuren väl så besvärligt som att stå ut med lite skrikande? Här ska 'vagnas', 'buffas, 'ramsas', upprättas schema och hållas rutiner - varför inte bara överlämna alltihop åt barnet självt?

För att förstå den stora skillnaden mellan skrikmetoden och Sova hela natten-kuren måste man förstå tesen om vargen. Man måste kunna försöka leva sig in i barnets överlevnadsågest, den som varit ens egen en gång.

Till skillnad från skrikmetoden lägger Sova hela natten-kuren ansvaret på föräldrarna. Det är de vuxna som ska hjälpa barnet i ro. Det är de som ska jaga vargen - överlevnadsångesten - betryggande på flykt och låsa honom ute. Det är de som ska garantera barnets överlevnad och mer därtill: ett gott liv, ett tryggt liv, med god sömn, fredad sömn, tillräcklig sömn - och en skön sömn, som lilla barnet snart formligen älskar att ta sig, trygg i sig själv att både våga och vilja sova så gott.

Principen för femminutersmetoden, som har sina rötter i 1940-talets USA, är att spädbarnen får skrika sig till sömns, medan föräldrarna tittar till dem var femte minut och talar om att de är där. Metoden lägger ansvaret på barnen själva att efter förmåga lugna ner sig. Den kräver starka nerver hos föräldrarna, som förväntas sätta sig över de beskyddarinstinkter som manar dem att störta sina nödställda små till undsättning.

Barnen somnar mycket riktigt förr eller senare, eftersom deras skrikande inte leder till något annat än uppgivenhet och utmattning, så skrikmetoden fungerar - förutsatt att föräldrarna är mäktiga att legitimera sin passivitet inför barnets mer eller mindre hysteriska förtvivlan.

Skrikmetoden har dock sina betänkliga brister:

1. Det obesvarade skrikandet skapar oundvikligen övergivenhetskänslor. För ett litet barn som inte kan överleva på egen hand betyder det livsfara att bli övergiven.

2. Den sömn, som följer på uppgivenhet, förtvivlan och psykisk utmattning, blir sällan djupt vederkvickande. Det gäller oss alla.

3. De allra flesta små barn som 'botats' med skrikmetoden sover alldeles för lite. Föräldrarna måste matta ut dem redan i vaket tillstånd. Föreståeligt nog vill alla helst slippa timmar av skrikande.

4. Den sömn, som barnen själva inte söker eller njuter, viker gärna för första bästa påfrestning som tandsprickning eller förkylning. Resultatet av Controlled Cyring Method är därför sällan bestående. Skrikmetoden får upprepas om och om igen.

Enligt Sova hela natten-kuren däremot får små barns frågor aldrig lämnas obesvarade. Deras oro för livhanken, fruktan för vargen, ängslan för sin obestridda hjälplöshet får aldrig förklinga ohörda.

För mig får inga små barn skrika alls. Det gör de ändå, som bekant, men den mängd frågor de ställer första gången, första kvällen under Sova hela natten-kuren, ska ha ögonblickliga och i ordets rätta mening betryggande svar - även om detta första svar kan ta sina modiga 20-45 minuter att förmedla till små barn som aldrig sovit bra (eller sovit alls, höll jag på att säga).

Små barn får vara på dåligt humör, de får vara ilskna och reagera med mindre ädla eder - men i min värld får späda och små barn INTE vara ledsna eller olyckliga. SMÅ BARN FÅR INTE BEFARA SIG ÖVERGIVNA EN SEKUND."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
koukie

Inlägg av koukie »

Hej Anna, Jag förstår verkligen att det känns som en skymf när människor kontinuerligt blandar ihop 5-min med SHN och vägrar se skillnaden. Speciellt olyckligt tycker jag det är för alla barn och föräldrar som från "kunnande" instanser får rekommendationen att köra 5-min metoden på sina barn. Går hem och gör det och sedan får olyckliga barn som visserligen somnar, men till viket pris.

På mitt första barn körde vi 5-min efter rek från BVC. Han lärde sig visserligen snabbt att somna själv utan gråt - MEN han fortsatte att vakna 5-7 ggr per natt. Och vad skulle jag göra då???? Helt förkastligt!! Minns idag nästan ingenting från hans första levnadsår för jag var sååå trött och deprimerad. Jag önskar att jag hade kännt till SHN redan då och är glad att jag hittade hit så att mina tvillingar i allafall lärt sig sova gott om natten.

Stort TACK för att du finns Anna och för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper!!!! :D :heart:
Mamma till pojke född april 2003 och tvillingar födda mars 2007
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Jag har slutat att gå på BVC:s pratträffar. Sköterskan meddelade bestämt att man inte kan ha rutiner på ett barn under sex månader - ähh va :?:

Sen blev jag trist bemött av mina "fellow" mammor i gruppen när jag glatt meddelade att Filip sover hela natten. Ungefär som att jag trodde att jag var bättre än dom :( aq<<<<<A<1 (Filuren ville vara med och skriva på mammas dator).

Nåväl...

Ha det gött alla härliga människor som finns här!

Kram, Malin och Filip
Kiralves

har också kurat tvillingar

Inlägg av Kiralves »

Min BVC sköterska var faktiskt ganska intresserad och lånade både min bok och DVD och hade dem jätte länge hon har tydligen även tipsat om kuren till andra säger hon i varje fall, men oftast tycker folk man är hemsk som kurar sina barn....själv tycker jag att jag var en hemsk mamma innan mina barn kurades...trött tråkig och lättirriterad och uppgiven, nu är jag en stolt glad och uppåt tvillingmamma....fast nu ska jag kura deras lillasyster som börjat sova dåligt....pga av att jag min klantskalle lät henne ha napp....på Måndag natt börjar min nya kur
men jag vill mest skriva här att jag också tycker det är en skymp att de jämför femminuters med SHN, folk är inte värst pålästa
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
annawahlgren

Re: har också kurat tvillingar

Inlägg av annawahlgren »

Kiralves skrev:själv tycker jag att jag var en hemsk mamma innan mina barn kurades...trött tråkig och lättirriterad och uppgiven, nu är jag en stolt glad och uppåt tvillingmamma....
:D Ljuv musik för mina öron :-({|=

Och förvisso för barnens :heart: :heart:

Vilket underbart jobb du har gjort :lol: Resten fixar du lätt som en plätt :wink: :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"