Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

mo skrev:. De där teet är det typ samma som lazert te, de har jag nämligen testat men ej fänkål.
Jag vet inte vad det är. :-k Tror inte det är samma.

Jag provade bara det där teet, inget annat, för det hjälpte. Hon blev helt bra när jag drack två koppar om dagen. Fast det kom tillbaka när jag drack kaffe.

Jag tycker du ska fortsätta att ge något mer än bröstmjölk. Är ju viktigt att dom blir mätta. Kanske något annat om du tycker gröten ger magknip.
mo

Inlägg av mo »

Luzernte hete det ju... :oops:
Nu är fänkålste och magdroppar (gud va dyra!) inhandlade :!:
Förut när jag testat ersättning har det varit sempers, såg att dem hade nan en liten drikfärdig så jag tänkte testade om jag vågar :? . Tror ni det kan vara någon skillnad på olika sorter? Hade ju varit trevligt om man kunnat pumpa ut och göra "nattmacka" som Torsmamma men det kommer så lite när jag pumpar :shock: .
Redovisning kommer senare... :D
kram mo
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Jo, de små livens magar kan reagera olika på olika sorters ersättning... Får man magknip av sempers ´kan NAN funka och vice versa... Kan ju vara värt att prova.

Här hade jag en ambition att pumpa ett tag, men med storasyster med i bilden blev det liksom aldrig läge förrän på kvällen, och då finns det inte så mycket kvar att pumpa ut... Nu äter hon både puré och gröt samt får babysemp som extra efter bröstet som nattslurk. Hon har sovit 12 timmar i en vecka nu... :D Helt av sig själv, förutom maten då. den står ju jag för :wink:
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Hej majamamma vi har ju språkats i små och späda också, så du har ju kunnat följa utvecklingen... Som väl gått så där :? . Ser också fram imot 12timmars nätter! Om dem nu kommer någon gång, är rätt så låg nu... Men, men... :wink: . Var i göteborg bor ni?
mo
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Jag har också varit där! Låg alltså! natten innan hon sov 12 timmar vaknade hon 2.00 och var vrålhungrig och natten efter sov hon 12 timmar. :shock: Så det var inte väntat alls för vår del!

Vi bor centralt, i Johanneberg...

ska iväg på kräftskiva, skriver mer sen!

Kram
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej! :D

Hur går dte för er med era små älsklingar?? Vad gör de, hur ser era dagar ut, vad tycker de om etc? (nyfiken)

Molly har sedan npågra veckor vänt sig mage-rygg (med vändningskarusell i spjälsängen som följd :lol: men det varade bara någon vecka), men rygg mage har hon ännu inte lyckats åstadkomma. Hon kan gripa saker i babygymmet, men har ännu inte tagit något på golvet. Hittade fötterna häromdagen, så de är poppis att pilla på nu.

Här huserar ju också storasyster, så lillasyster får vackert finna sig i att tillbringa mycket tid på golvet eller i babysitter. Något hon (tack och lov) gör mycket gärna. Så länge storasyster finns inom synhåll är hon hur nöjd som helst.

Hon har ganska precis börjat uppskatta att sitta i bärsele/bäörsjal och hänger med när storasyster och jag slänger sopor, går kortare promenader etc. Bra sätt att ha med henne ut på om man vill slippa klumpiga vagnen.

Amningen funkar sådär... Hon är inte ett dugg intresserad, dock fullkomligen älskar hon vanlig mat. Åt idag en 5 mån burk mat + ½ burk katrinplommon + att jag ammade henne en slurk innan timmen var slut. Dock äter hon jättedåligt från bröstet på morgonen, trots 12 timmars natt utan mat... Märkligt!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Hallå där majamamma såg att du var inloggad!
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hallå, hallå och godmorgon... Eller god förmiddag kanske... :lol:
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Ja faktiskt :lol: Jag tror (peppar, peppar) att nätterna börjar sätta sig nu! Dem eller den gång han vaknar behöver jag bara ramsa och han lägger sig snällt :D . Har oxå lyckats flytta fram nattmålet till 4.00, så det går framåt :!: Annars tycker jag mest dagarna handlar om mat nu sen riktig mat kom med i bilden... Först amma sedan någon form av annan mat och sedan amma igen :roll: , pust...
Vad dem gör dem små liven, hmm... Ja, joanna var så himlans snabb med allt vända runt, ta i saker, senare krypa och gå men Bror verkar ta det mer piano :wink: . Det är ju säkert för att det alltid händer något runt honom så det räker ju att iakta!
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Håller med i det där att iakta! Molly kan ligga hur länge som helst och bara titta på storasyster när hon far omkring... det är klart, då behöver man ju inte roa sig själv...

Vad skönt att nätterna går åt rätt håll! Jag har dock börjat känna mig tröttare nu när jag får sova mer. Det är väl all sömnbrist som legat latent som börjar göra sig gällande nu... Längtar efter att kunna flytta in Molly i Majas rum!

Mat ja... Mängder med mat, mest hela tiden. Jag kände som du nämner när jag gav flaska i samband med amning. Först amma, sedan flaska... Bökigt. Nu äter Molly samtidigt som Maja mestadels, så vid bordet måste vi ju ändå vara för Majas mat. Så då får Molly samtidigt.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Hinner ni få färdigt en måltid och äta den under vakentid, eller jobbar ni hyper effkekivt under vilan? Tycker det kan vara rikyigt svårt att få ihop allt ibland... :? Som tur var är joanna oftast väldigt samarbetsvillig i köket, hennes favorit plats! Igår gjorde hon bondsoppa och nybakt bröd, man blir så stolt! 70-tals kokboken "vi lagar mat", riktigt bra dem kan laga nästan själva! (Nu är ju joanna fyra så om ett tag... :D )
skriver snart måste springa, kram mo
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hmm... Lunchen till Maja och mig är allt som oftast rester från gårdagens middag. Men vi brukar börja vid 10.30 med lunchförberedelser (koka pasta, ärtor etc. Proteinet brukar bara som sagt vara att värma från gårdagen). Molly får ännu bara burkmat. Har inte fått energi eller ork till att göra eget ännu. Då har vi under Mollys vakenpass varit ute 10-10.30. Lagar lunch 10.30-11. Äter + röjer i köket 11-11.30. Ammar och läser böcker för Maja 11.30 och så båda i säng 12.00. Så, ja... Jag gör allt under ett vakenpass. Men det kräver som sagt rester... I dag lagade jag tjockpannkaka på morgonen som skulle vara lunch. Maja var ute med en granne.

Visst är dte svårt att få ihop dagarna! Speciellt innan man har två scheman som fungerar bra ihop. Jag hade ett väldigt huvudbry ett tag och väldigt kaotiska förmiddagar, men nu känns det ok.

Ja, tänk när Maja kan hjälpa till mer än att "bara" koka ärtor eller sätta på micron... Ska bli spännande!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
JH

Inlägg av JH »

Oj vad många inlägg! Har inte hunnit kolla in på ett tag!

Även siri älskar att titta på storasyster, skrattar ofta högt när hon hoppar och tramsar sig för henne - härligt :lol:

Våra nätter är väl inte heller helt 100..... Två nätter irad har Siri vaknat redan kl 00.30 och SKRIKER :evil: :x I natt var jag till slut tvungen att ta upp henne för hon var helt hysterisk, DÅ kom en JÄTTEprutt och hon tystnade - stackarn :( men sen har hon jättesvårt att komma till ro om hon inte får mat. Tror absolut att hon klarar sig utan mycket längre, men när hon vaknat till så där mycket så känner hon väl att hon är hungrit ändå. Gav upp vagnandet och ramsandet kl 01.30 och gav mat då, men sen sov hon helt fram till morgon och det kändes ju skönt. Jag var säker på att hon skulle vakna en gång till eftersom hon åt så tidigt.

Tycker att det är jättesvårt att veta vad man ska göra.... hon är verkligen LEDSEN, det inga arga vrål eller sura tjut utan ledsen är hon. SKa man bara ta upp och ge mat och lägga ned i stället kanske? Känns som att man ger fel signaler med ramsa när hon ändå verkar ha ont.... Usch, hur skulle ni göra?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

JH skrev:Våra nätter är väl inte heller helt 100..... Två nätter irad har Siri vaknat redan kl 00.30 och SKRIKER :evil: :x I natt var jag till slut tvungen att ta upp henne för hon var helt hysterisk, DÅ kom en JÄTTEprutt och hon tystnade - stackarn :( men sen har hon jättesvårt att komma till ro om hon inte får mat. Tror absolut att hon klarar sig utan mycket längre, men när hon vaknat till så där mycket så känner hon väl att hon är hungrit ändå.
Känner igen mig. :? Liv har fått mer gaser igen, det var jättebra ett tag. Ska prova Sempers magdroppar tänkte jag, får se om det hjälper. Ibland saknar jag raparna också, dom kommer inte upp.
Jag har gjort så att jag tar upp henne direkt när jag känner på mig att det blir sådär, innan hon blir arg. Det tar lång tid innan hon blir arg, men jag tycker att jag hör på grymtandet om hon somnar om eller inte. Oftast inte efter en sån brakfis. Hon äter i fem minuter och somnar om. Funkar på Liv men hon är ju rätt lättsam. :) Det skulle nog kunna bli en vana av det för en del. Men jag har tänkt att om jag buffar en massa och sen ger upp så sabbar jag buffandet litegrann. :-k Vi har inte börjat ramsa än.
Inatt var det bättre, inga pruttar som hon vaknade av, så då sov hon gott. :)

:arrow: mo:
När vi lagar lunch så sover Liv, hon sover två timmar på förmiddagen så det hinns med. Ofta har vi rester också.
Till middagen är hon vaken och med. Är det något tidskrävande försöker jag förbereda när hon sover mellan 13.30-15. Hon äter ju rätt länge så det kan bli lite körigt med viss mat. Som man inte kan lämna. Jag har inte testat om det går i "skarpt läge" :lol: För barnens pappa är fortfarande hemma. Men mat i ugnen är ju lättsamt, bara att vänta på den.
Hon somnar ungefär 17.00 igen och då brukar vi äta. Fast det blir lite olika, ibland hinner vi äta klart före.

Hur går det med magen på gossen?

:arrow: Majamamma
Liv gör inte så mycket än. Hon har vänt sig från mage till rygg en gång. Hon kan flina och hålla upp huvet. Och bitas med sin enda tand. :) och hålla i något om man sätter det i handen på henne.
Amningen går bra än. Får se hur det går framöver, när vi ska börja med mat. Verkar hon mätt på amningen så kanske jag väntar lite längre.

Du kan ju prova att vänta en kvart innan du ammar på morgonen, så hinner Molly bli hungrigare. Eller blir hon arg då?
mo

Inlägg av mo »

Hej!
magen är mycket bättre :D . Men jag vet inte riktigt vad det var som gjorde det för jag gjorde allt samtidigt :? . Dvs mycket riktig mat, fänkålste, magdroppar, slutade med kaffe... så nu sovs och bajsas det som det ska :lol: I natt var han dock lite små orolig och bajsade med dunder och brak imorse! Oj, nu slår det mig att jag ju tjuv drack kaffe igår... :oops: , det var ju säkert de då :? På nätterna är nu ramsan införd och flytt till spjälsäng genom förd. Han sover från 7 till 4 och sover vidare till 7, sista timmen är fortfarande tjorvig men oftast får han ligga kvar annars blir dagarna så krongliga, majamammas tips :wink:
hör snart igen! mo
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"