Hur ska jag hantera detta? Hur ska jag få henne till att inte somna i vagnen?
Somnar i vagnen - vad göra?
-
Tvillingmamma 2004-04
Somnar i vagnen - vad göra?
Vi har två sovtider på dagen, en längre på förmiddagen och en lite kortare på eftermiddagen. Efter lunch brukar jag gå ut och gå med barnen i vagnen. Min ena tjej somnar alltid i vagnen, vilket påverkar hennes eftermiddagssömn (nu har hon snart varit vaken i en timme, jag har solfjädrat och ramsat vid behov, men mest har hon bara pratat och klagat). Jag ska snart ta upp dem, för sovstunden börjar närma sig sitt slut och för tillfället ligger båda där inne och pratar, hon har alltså väckt sin rumskompis, som har sovit nu och inte i vagnen.
-
Gäst
Hej!
Håller med mammut Maria. Själv planerar jag alltid in promenaden antingen när han är pigg, vilket oftast är en stund efter han vaknat.
Vill jag at han ska sova sin lur i vagnen går jag ut med honom när jag vet att han börjar bli trött. Det kan ofta vara sövande att åka vagn. Går jag ut med min son när han är det minsta trött så somnar han.
Marie
Håller med mammut Maria. Själv planerar jag alltid in promenaden antingen när han är pigg, vilket oftast är en stund efter han vaknat.
Vill jag at han ska sova sin lur i vagnen går jag ut med honom när jag vet att han börjar bli trött. Det kan ofta vara sövande att åka vagn. Går jag ut med min son när han är det minsta trött så somnar han.
Marie
-
Tvillingmamma 2004-04
Hej!
Tack för era svar!
Det konstiga är att jag planerar in vagnpromenaden till en stund efter att de har sovit. De sover mellan kl. 10-11.30, äter lunch kl. 12.15 och efter det tycker jag att det är lämpligt att gå en promenad. Då har de sovit 1.5 timme och varit vakna i lite mer än en timma.
Men en liten muta kanske jag ska ta och prova. 8)
Tack för era svar!
Det konstiga är att jag planerar in vagnpromenaden till en stund efter att de har sovit. De sover mellan kl. 10-11.30, äter lunch kl. 12.15 och efter det tycker jag att det är lämpligt att gå en promenad. Då har de sovit 1.5 timme och varit vakna i lite mer än en timma.
Men en liten muta kanske jag ska ta och prova. 8)
Hej!
Kanske kan det även funka med en dos humor i vagnen. När min dotter börjar klippa med ögonen och riskerar att somna brukar jag börja fråga henne hur alla djuren låter, "vad säger kycklingen, vad säger hästen, vad säger hunden, vad säger katten etc etc" - givetvis med inlevelsefulla ljudsvar som följd. Det tycker hon är kul och ofta piggnar hon till då. Eller så kan man låta allmänt tramsig med roliga ljud som får henne att skratta. Förbipasserande medmänniskor får samtidigt lite gratis underhållning
Kanske kan det även funka med en dos humor i vagnen. När min dotter börjar klippa med ögonen och riskerar att somna brukar jag börja fråga henne hur alla djuren låter, "vad säger kycklingen, vad säger hästen, vad säger hunden, vad säger katten etc etc" - givetvis med inlevelsefulla ljudsvar som följd. Det tycker hon är kul och ofta piggnar hon till då. Eller så kan man låta allmänt tramsig med roliga ljud som får henne att skratta. Förbipasserande medmänniskor får samtidigt lite gratis underhållning
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
Lena skrev: Eller så kan man låta allmänt tramsig med roliga ljud som får henne att skratta. Förbipasserande medmänniskor får samtidigt lite gratis underhållning