När ska han amma?
-
MalinSyrstad
När ska han amma?
Tom 6 1/2 månad ska börja kuras i kväll. Nu vaknar han 5-6 gånger per natt och äter, kan bara ammas till sömns.
Vi har gjort ett schema enligt nedan men undrar när amningen kommer in, framför allt på morgonen. Ska han tex väckas en halvtimme tidigare och få mjölk en timme före frukosten och istället förlänga en dagslur? Eller ska vi ta amningen direkt i samband med grötfrukosten, i så fall före eller efter?
7.30 vakna
8.00 grötfrukost
9.30-10.30 förmiddagslur 1 timme
11.30 lunch
12.30-14 lunchlur 1 1/2 timme
15 mellanmål - fruktpuré el banan
16-16.20 eftermiddagslur 20 minuter
18.00 gröt
19 nattslurk mjölk
19.20 sova
Mvh
Malin Syrstad
Vi har gjort ett schema enligt nedan men undrar när amningen kommer in, framför allt på morgonen. Ska han tex väckas en halvtimme tidigare och få mjölk en timme före frukosten och istället förlänga en dagslur? Eller ska vi ta amningen direkt i samband med grötfrukosten, i så fall före eller efter?
7.30 vakna
8.00 grötfrukost
9.30-10.30 förmiddagslur 1 timme
11.30 lunch
12.30-14 lunchlur 1 1/2 timme
15 mellanmål - fruktpuré el banan
16-16.20 eftermiddagslur 20 minuter
18.00 gröt
19 nattslurk mjölk
19.20 sova
Mvh
Malin Syrstad
-
Gäst
Hej och välkommen!
Ni har gjort ett kanonbra schema, tycker jag! Måltiderna är väl utportionerade.
Vad gäller amningen, så skulle jag ta den i samband med grötmålet, förslagsvis innan gröten. Jag vet inte varför du har en halvtimme mellan väckning och frukost, men ett alternativ är ju att amma direkt ni stiger upp vid 7.30 och sedan ta gröten vid 8. Se amning+gröt som ett mål, som skall hållas inom en timme. Dvs när klockan blir 8.30 så bör målet vara avslutat. Detta för att aptiten ska hinna infinna sig till nästa mål.
Den första luren på en timme - korta den till 45 minuter! 45 minuter är ett naturligt sömnpass, man sover rätt ytlig sömn just precis efter 45 minuter (liksom 20 minute) och är piggare efter väckning.
Jag ser att du lagt natten 19.20. Gissar att det är för att få ihop rätt antal sömntimmar. Mitt förslag är att du lägger natten 19.30-7.30 och tar igen den förlorade tiden genom att lägga en 45-minutare på em istället. Dvs det klassiska schemat:
12 timmar natt
45 min lur på fm
1,5 timme sova midag
45 min lur em
Vid 7 månader kortar du em-luren till 20 minuter istället.
Nu kan det ju vara så att du lagt schemat och dess tider för att passa specifika tider i er familj. Då tycker jag du ska hålla fast vid det du planerat, så att schemat blir en hjälp i er vardag. Schemat får ALDRIG bli en belastning eller ett hinder, utan skall vara just en hjälp att kunna planera sin dag.
Återkom gärna med frågor och tankar! Ett stort gäng av oss som svarar är på kurs hos Anna i helgen, men vi är några som är kvar och håller ställningarna. Men därför kan ett svar dröja lite längre än vanligt just i helgen.
Och rapportera hur natten gick! Spännande!
/Jenny
PS: Läs den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Ni har gjort ett kanonbra schema, tycker jag! Måltiderna är väl utportionerade.
12 timmar natt
45 min lur på fm
1,5 timme sova midag
45 min lur em
Vid 7 månader kortar du em-luren till 20 minuter istället.
Återkom gärna med frågor och tankar! Ett stort gäng av oss som svarar är på kurs hos Anna i helgen, men vi är några som är kvar och håller ställningarna. Men därför kan ett svar dröja lite längre än vanligt just i helgen.
Och rapportera hur natten gick! Spännande!
/Jenny
PS: Läs den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
-
MalinSyrstad
Andra natten och ramsan börjar ta
Tack för hjälp inför första natten som gick över förväntan!
Tom somnade efter 48 minuter, sov nästan 9 timmar, vaknade bara fyra gånger och somnade snällt om av sig själv varje gång. Det har aldrig hänt förr eftersom han bara kunnat ammas till sömns och vaknat 6 gånger per natt.
Dagen gick också som på räls, han sov jättegott efter kort vagning och åt hungrigt.
Nu, andra natten, somnade han efter bara 24 minuter! Han har vaknat några gånger men somnar snabbt om med ramsa eller tillrättaläggande och ramsa.
Fascinerande hur bra ramsan fungerar redan - nästan som magi!
Ser nu fram emot resten av kuren och till och med att vara vaken en andra natt. Upprymdheten och glädjen över att det fungerar gör mig pigg!
Tack igen!
Mvh
Malin, mamma till Tom.
Tom somnade efter 48 minuter, sov nästan 9 timmar, vaknade bara fyra gånger och somnade snällt om av sig själv varje gång. Det har aldrig hänt förr eftersom han bara kunnat ammas till sömns och vaknat 6 gånger per natt.
Dagen gick också som på räls, han sov jättegott efter kort vagning och åt hungrigt.
Nu, andra natten, somnade han efter bara 24 minuter! Han har vaknat några gånger men somnar snabbt om med ramsa eller tillrättaläggande och ramsa.
Fascinerande hur bra ramsan fungerar redan - nästan som magi!
Ser nu fram emot resten av kuren och till och med att vara vaken en andra natt. Upprymdheten och glädjen över att det fungerar gör mig pigg!
Tack igen!
Mvh
Malin, mamma till Tom.
-
MalinSyrstad
Frågor om dagsvila
Tredje dygnet och allt blir bara bättre. Sover och ätar bra. Hade i går kväll en läggning på bara 14 minuter och Tom vaknade två gånger i natt varav en han somnade om själv, den andra räckte det att ramsa i dörren. Dock vaknade han en dryg timme för tidigt. Pappa fortsatte lägga tillrätta och ramsa men sova ville Tom inte! Tog upp honom en kvart tidigare eftersom han inte bara var arg längre utan också ledsen. Väntade dock med att ta upp tills han var glad igen.
*Rätt eller fel att ta upp tidigare?
Så undrar jag om dagslurarna.
* Vi har tagit alla ute i vagnen, låtit honom somna själv och sedan gått promenad. Vår tanke har varit att han verkligen ska få sova sina 3 timmar på dagen och vill inte riskera att stanna och han kanske vaknar.
Borde vi vänja honom redan nu vid att sova i stillastående vagn? Borde vi redan nu vänja honom vid att sova inne en lur? Eller kan vi ta det efterhand?
* Nästa vecka ska jag till doktorn med honom en kvart innan eftermiddagsluren på 45 minuter är slut. Ska jag då lägga honom en kvart tidigare också eller låta luren bara bli 30 minuter?
En annan fråga, om törst. Vi har svårt att få Tom att dricka speciellt mycket vatten, så vätska får han genom amningen.
*Kan jag ge honom en slurk någon gång utanför schemat? Gjorde det i går men då var han inte lika hungrig på kvällen, så det kändes fel. Det är sällan han vill amma efter målen.
Vad göra en varm dag tex?
Tack på förhand!
* Vi har tagit alla ute i vagnen, låtit honom somna själv och sedan gått promenad. Vår tanke har varit att han verkligen ska få sova sina 3 timmar på dagen och vill inte riskera att stanna och han kanske vaknar.
Borde vi vänja honom redan nu vid att sova i stillastående vagn? Borde vi redan nu vänja honom vid att sova inne en lur? Eller kan vi ta det efterhand?
* Nästa vecka ska jag till doktorn med honom en kvart innan eftermiddagsluren på 45 minuter är slut. Ska jag då lägga honom en kvart tidigare också eller låta luren bara bli 30 minuter?
En annan fråga, om törst. Vi har svårt att få Tom att dricka speciellt mycket vatten, så vätska får han genom amningen.
*Kan jag ge honom en slurk någon gång utanför schemat? Gjorde det i går men då var han inte lika hungrig på kvällen, så det kändes fel. Det är sällan han vill amma efter målen.
Tack på förhand!
-
MalinSyrstad
Frågor om dagsvila
Tredje dygnet och allt blir bara bättre. Sover och ätar bra. Hade i går kväll en läggning på bara 14 minuter och Tom vaknade två gånger i natt varav en han somnade om själv, den andra räckte det att ramsa i dörren. Dock vaknade han en dryg timme för tidigt. Pappa fortsatte lägga tillrätta och ramsa men sova ville Tom inte! Tog upp honom en kvart tidigare eftersom han inte bara var arg längre utan också ledsen. Väntade dock med att ta upp tills han var glad igen.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Hej
Vad roligt att läsa hur bra det har gått för er
Vi är många som varit på kurs, så svaren har varit sparsamma men jag är övertygad att svaren kommer att hagla så fort alla vaknar upp ur koman
Ang spjälsängen vet jag att många har börjat använda den när långa dagsluren börjar krångla, annars tycker jag att det är bra att ha lurarna ute då får de små liven mycket frisk luft.
Lycka till
//N
Vad roligt att läsa hur bra det har gått för er
Vi är många som varit på kurs, så svaren har varit sparsamma men jag är övertygad att svaren kommer att hagla så fort alla vaknar upp ur koman
Det lättaste är om man får till en omsomning, kanske med hjälp av en solfjäder, annars så gjorde du helt rätt, du har marginalkvarten att använda och gör mötet som ett kärt återseende mycket skratt och ljud.Tog upp honom en kvart tidigare eftersom han inte bara var arg längre utan också ledsen. Väntade dock med att ta upp tills han var glad igen.
Låt honom sova i 10 minuter och sen kan du promenera om du vill, stannar du ska han sova vidare, jag tycker att du ska lära honom att sova i en stillasående vagn, då kan du ställa ut honom oavsett väder och oavsett om du vill promenera eller inte.Borde vi vänja honom redan nu vid att sova i stillastående vagn? Borde vi redan nu vänja honom vid att sova inne en lur?
Ang spjälsängen vet jag att många har börjat använda den när långa dagsluren börjar krångla, annars tycker jag att det är bra att ha lurarna ute då får de små liven mycket frisk luft.
En varm dag kanske du kan erbjuda bröstet lite mer, annars så fortsätt att erbjuda vatten kanske lite smaksatt om du upplever att det går lite trögt.Vad göra en varm dag tex?
Lycka till
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
-
fjällström
- Kontakt:
hurra!
Hej
Det går ju toppenbra för er
Ni gjorde helt rätt som tog upp en kvart tidigare, när han var glad. Om ni hade väntat en kvart så hade han säkert hunnit bli ledsen igen. Och man ska ju aldrig ta upp barnet när det skriker.
Vad gäller dagslurarna så tror jag nog att lilleman skulle sova fast vagnen står stilla. Han somnar ju i stillastående vagn. Jag skulle nog promenera bara på långa luren (bara så att han under kur-tiden får antalet timmar), för att sen låta honom sova den inne i sin säng. Då ramsar ni och gör lika som till natten. Men med en DAGRAMSA som inte innehåller ordet natt.
När du ska till doktorn, så skulle jag nog låta em-luren bli 20 minuter och istället lägga en halvtimma tidigare på kvällen. Ett barn är lättare att väcka efter 20 minuter (en sömnskarv just då) än efter 30 minuter.
Vad gäller vätska, så kanske du kan pumpa ur och server bröstmjölk i flaska. Nog kommer han att lära sig dricka vatten tids nog. Men det är inte bra att låta honom dricka i tid och otid. Som du redan märkt så påverkar det aptiten. Men är det stekhett en dag, så visst, då måste han ju få dricka!
Kämpa på
Ni gjorde helt rätt som tog upp en kvart tidigare, när han var glad. Om ni hade väntat en kvart så hade han säkert hunnit bli ledsen igen. Och man ska ju aldrig ta upp barnet när det skriker.
Vad gäller dagslurarna så tror jag nog att lilleman skulle sova fast vagnen står stilla. Han somnar ju i stillastående vagn. Jag skulle nog promenera bara på långa luren (bara så att han under kur-tiden får antalet timmar), för att sen låta honom sova den inne i sin säng. Då ramsar ni och gör lika som till natten. Men med en DAGRAMSA som inte innehåller ordet natt.
När du ska till doktorn, så skulle jag nog låta em-luren bli 20 minuter och istället lägga en halvtimma tidigare på kvällen. Ett barn är lättare att väcka efter 20 minuter (en sömnskarv just då) än efter 30 minuter.
Vad gäller vätska, så kanske du kan pumpa ur och server bröstmjölk i flaska. Nog kommer han att lära sig dricka vatten tids nog. Men det är inte bra att låta honom dricka i tid och otid. Som du redan märkt så påverkar det aptiten. Men är det stekhett en dag, så visst, då måste han ju få dricka!
Kämpa på
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
MalinSyrstad
Tack! Och framgångar
Tack för svaren!
I natt sov han hela natten utan att vi ens behövde ramsa. Somnade om av sig själv flera gånger och sov nästan tiden ut! Jag har inte sovit så länge på över ett halvår, och han har inte sovit så bra i hela sitt liv! Härligt! Han äter redan mycket bättre och har redan blivit rundare.
Mvh
Malin
I natt sov han hela natten utan att vi ens behövde ramsa. Somnade om av sig själv flera gånger och sov nästan tiden ut! Jag har inte sovit så länge på över ett halvår, och han har inte sovit så bra i hela sitt liv! Härligt! Han äter redan mycket bättre och har redan blivit rundare.
Mvh
Malin
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022