Äta själv??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Marie
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 09:54

Äta själv??

Inlägg av Marie »

Hejsan

Tänkte kolla med er när ni planerar eller har låtit ert barn äta själv. Hur har ni gjort/tänkt inför detta??

:D

Marie
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Sonen äter så gott han kan själv: ner med näven i tallriken och grabba tag i så mycket som möjligt och sedan näven in i munnen och suga av den.
Sked är han ganska ointresserad av att använda.
Jag matar givetvis också, för han får bara i sig en tredjedel av det han tar från tallriken.
Men du kanske menade ett mer civiliserat ätande på egen hand?

I allafall började sonen kräva att få hantera maten för någon månad sedan och nöjde sig inte längre med att sitta och plocka med kex, gurka osv.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Marie
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 09:54

Inlägg av Marie »

Finns det några civiliserade sätt för dessa små gryn att äta på just nu... :lol: En krigszon skulle man lätt kunna kalla köket efter måltiderna.

Tova började med att vilja sköta muggen själv och det fixar hon bra. Sedan tänkte jag att hon kanske ville äta själv oxå men från början vågade hon knappt ta maten från tallriken så jag köpte små bestick som hon hör och häpna använder. Mycket trillar av skeden men endel kommer in i munnen oxå. Nu har hon kaxat till sig och vill ta med händerna oxå och det är väl ok... Tänkte bara om hon var förliten men det verkar hon ju inte vara med tanke på att din kille är yngre.

Tack för svaret! :D

Marie
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
Gunzan
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 28 feb 2005, 14:17
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej,

Jag tror att det är något sådant på gång här för Leo som är 10 månader har börjat att tjorva med maten. Han har alltid varit en storätare och nu har han börjat att slå ner på takten och bli mera intresserad av annat. Förrut så ville han bara snabbt ha mat så att han sedan kunde fortsätta leka igen men nu verkar han mer intresserad av att kleta och kolla på annat. Tror att vi började tidigare med sked med vår tjej men att vi började om på riktigt med sked när hon var dryga året. Det var varmare då och hon satt alltid naken och åt (enklast så :wink: ).

Tror att det faller sig naturligt när det är dags.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"