När blir magen stor?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Boris

När blir magen stor?

Inlägg av Boris »

Hej alla väntande.

Vi har fått reda på (hemtest endast) att vi väntar vår första lilla blomma (kan vara fler det vet man ju ej ännu). Enligt egna beräkningar borde jag nu vara i 8de veckan. :P hi hi tänka sig att nu är det på gång... :) :) :) :)

Har haft väldigt lugnt ännu, bara lite illamående någon kväll här och där och vad som känns som träningsverk i brösten men undrar nu hur stor kommer jag vara i vecka 26. Har ett jobb där magen kan komma ivägen om den lille väljer att puta rakt ut väldigt mycket. Jag kommer ej jobba efter vecka 26 (lagstadgat) men skulle vilja veta när det börjar synas mer, antar att det kan variera från person till person men skulle uppsakatta era erfarenheter. Skulle även vilja ha lite tips på hur jag kan förbättra mitt järnupptag (blodvärde) då jag altid har haft ganska lågt, jag äter redan en järntablett dagligen som täcker mitt behove men nu är det ju en till som vill ha friskt och starkt blod.

mvh Boris the cat
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där,

som sagt, det varierar väldigt hur stor man blir och när det syns. I mitt fall började jag med mammabyxor i v.17-18 ungefär (med första barnet, andra gången vill jag inte ens tänka på hur tidigt det syntes...).

/Pea
kattklo

Inlägg av kattklo »

GRATTIS!

Ja jag säger som Pea, vid 17- 18 veckor började folk som inte var modiga eller dumdristiga våga sig på att fråga om jag var på smällen.
Så då såg väl putet ut på ett särskilt vis.

Nu andra gången äter jag järntabletter redan från start, alltså+å dom med 100 mg järn i! (5 gånger dagsbehovet)
Men din barnmorska på inskrivningningen kommer att ta ditt järnvärde och då får du ju veta om du kanske oxå behvöver det.
Annars är det dom vanliga husmoder tipsen:
Ät mkt kött som innehåller hemjärn som kroppen tar upp enklare än järn i grönsaker (även om spenat och mangold oxå är bra) Tillaga i järngryta eller järnstekpanna. Tillsätt lite syra i järnpannan så frigörs järnet. Drick inte mjölk till maten. Hellre nått med C-vitamin som hjälper järnupptaget.

Kör hårt!
Boris

Inlägg av Boris »

Tack ska femdubbla järnintaget och se hur det käns, Antar att som du även säger att de kolla värdet på varje besök, känns lite pirrigt inför första gången vi ska gå in och bli inskrivna- jag har inte ens vågat ringa och boka tid ännu. Filurar och på hur många små knyten det kan vara som har bestämt sig att sätta bo 8) skulle vara trevligt med två på samma gång även om mannen min blir aningen blek vid den tanken... :wink:

Känner mig verkligen som novis med detta att vara gravid när alla andra jag läst har mins en liten som redan tittat ut, men riktigt roligt med!

Jag kommer nog vara flitig gäst här och läsa tipps på hur hantera olika situationer. hi hi Stor kram på er alla andra undrar hur många som får smått under våren -08.

Boris the cat 8)
blomman

Inlägg av blomman »

Hej sötis, för det kan inte vara nån annan än du, med det namnet och den hemorten! :lol:
Och gissa en gång vem jag är!
Välkommen hit! :lol:
Mitt tips är Blutsaft, förresten, för järnvärdet, kan köpas på Ica... har ju väldigt bra järnvärden (släktdrag..) men med Felix sjönk det något och då drack jag lite blutsaft i 12 dagar så var jag uppe på samma värden igen!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Boris!
March pannkaka in i bebis 2008 tråden. Där kan vi väl husera alla vi med 08-or coming up??
Boris

Inlägg av Boris »

oki bebis 08 tråden blir det från nu, Syns där

kram

Boris the cat
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"