Blöjbyte nattetid?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blompan

Blöjbyte nattetid?

Inlägg av Blompan »

Nu kör vi kuren här för fullt sen 5 nätter för vår 6mån tjej och det fungerar fint. I princip. Hon är en bajsmaskin och hon vaknar när hon bajsar. I regel somnar hon själv om, och är inte det minsta ledsen men...jag kan ju inte låta henne ligga där och fräta sönder rumpan. När vi har bytt på henne (i sängen) vaknar hon ju förstås till och i regel somnar hon om fort MEN vaknar och är ledsen efter ca (magiskt antal minuter visst!) 20 minuter. Och då är hon inte helt lätt att få till ro igen. Så, jag kan väl inte låta henne sova med bajsrumpan hela natten? Finns det andra tips på byte? Eller vad man gör efter bytet? Vi tänder inga lampor men använder en liten pannlampa så man ser vad man gör iaf. Undviker att titta på henne helt och hållet. Funderar nu på att utöver tillrättaläggandet efter bytet, trycka till en solfjäder och ramsa?
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Jag tror snarare att hon bajsar för att hon vaknat.. :?

Jag har själv aldrig varit med om bajs på natten, och jag kan förstå tanken på att det fräter sönder rumpan. Har dock för mig att jag läst tidigare inlägg där de smörjt in rumpan som bara den med salva på kvällen och sedan låter det vara under natten.

I början av kuren så var det mycket i blöjan på vår lille kille, men när han lärde sig att vi sover hela natten, så blev blöjan mer och mer torr. Numer är det knappt något kiss alls i blöjan på morgonen. Jag tror att hon snart kommer fatta galoppen och då slipper ni problemet. :D
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Du kanske skall pröva med att få henne att somna om? Smörj in rumpan med ett tjockt lager salva innan du lägger henne för kvällen så blir inte rumpan röd ifall hon skulle lyckas somna om.
:roll: Vår son hade en period då han bajsade 2 ggr/natt och 3-4 ggr på dagen i samband med att jag slutade amma och han började med riktig mat (puré). Pågick under ca 2 veckor. (Verkar vara rätt vanligt när man övergår till mer puré.)
Första veckan kunde han inte somna om då han hade bajsat, så vi hade blöjor och våtservetter vid hans säng och bytte snabbt som attan varje gång.
2:a veckan började han med att somna om efter att han bajsat om jag ramsade lite mjukt så fort han var klar (eller vände honom tyst på mage och solfjädrade lite) och om det var mitt i natten (Värre att få han att somna om när han bajsat på morgonkvisten.) Började då med att smörja in rumpan med ett tjockt lager salva innan han skulle sova för natten för att förhinda att rumpan blev röd. Fick tips om det här på forumet -fungerar jättebra.
Efter ytterligare ca en vecka slutade han plötsligt bajsa helt på natten, men däremot på morgonkvisten innan det var dags för godmorgon. De senaste mornarna har han även slutat med detta. Gissa om jag är glad?! :D :D

Tips kan vara att även läsa tråden "Vaknar 06 och 07, vad göra?"

Lycka till! :wink:
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Blompan

Salva funkar förmodligen

Inlägg av Blompan »

Tack för tipsen! Inatt körde vi med megalager salva, och precis som förr somnar hon om fort när hon bajsat. Oc nu när vi inte bytte på henen vaknade hon inte igen heller! Så hon sov hela natten (för utom de korta bajssessioerna)- superduper skönt! Hon bajsade vid midnatt men då lät vi henne vara och sen bajsade hon på morgonen, tja, en halvtimme före "morgon". Jag har också tänkt att det borde ordna upp sig när hon väl fått kläm på att sova hela natten - för hon bajsar ju knappast i sömnen! ...och så har jag ju också slutat amma och hon käkar puréer (som en tok)...så det verkar stämma fint! Vi väntar och ser, tills dess får salvan göra jobbet.
Tack,
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"