eskalerar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
karl

eskalerar

Inlägg av karl »

Hej,
vi har nu provat sova hela natten kuren i 2 månader men det blir inte bättre, snarare tvärtom. Nu vaknar han minst 1 gång i timmen, vissa timmar är det var 10:e minut. Inga, eller få, problem att få honom att somna om. Lite buffande eller vaggande, men utan det blir det ramaskri. Han är nu 9 månader. Har någon förslag på någon annan metod?
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Ojoj, det verkar som att lillkillen har vant sig vid att bli buffad!?
Men du säger att det inte är några problem att få honom att somna om? Är det med buffning eller vaggning då?
Jag tror att ni måste backa lite, och sluta buffa och om ni absolut måste göra något så ramsa.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
karl

eskalerar

Inlägg av karl »

vi har testat det också. Tro mig, vi har nog testat allt. Det blir bara värre och värre. Faktum är att vi nu saknar det lugn (3 gånger per natt) som fanns innan vi började med sova hela natten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Här gäller det att läsa på igen verkligen förstå vad du ska göra och varför du gör det. Den kunskapen saknas nu - det är vad jag kan utläsa av det du skriver.

:idea: Du har fastnat med buffning och annan underhållning på natten. Han tror att det är DET som behövs för att somna om - ni har lärt honom det och han tror att det är så det ska vara. Han har inte getts tilltron att klara det sjäv! Redan andra natten ska man inskränka bufningen till ett minimum och låta ramsan ta över.
Du skriver att du har "testat" ramsan och det bådar heller inte gott :wink: . Man testar inte - man genomför i en attityd av självklarhet och då fungerar det! Inte förr! Som det är nu förväntar ni att sonen ska ta ledningen och helt hokus pokus somna om utan buff. Så sker inte utan han väntar på er ledning och med rätt sådan så kommer han få nöjaktigt svar och kommer lära sej att somna om - först på ramsan och sedan av sej själv!

:D Lycka till!
karl

Inlägg av karl »

Vi har kört efter Annas modell. Extra buffningen har tillkommit senaste veckan för att vi har gett upp. Det kan ju faktiskt vara så att denna metod inte passar alla barn/föräldrar. Vi får prova något annat.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Neeej häng kvar! Sluta inte nu!
Ni är definitivt på rätt spår, men har fastnat i buffningen och verkar ha tappat lite av attityden! Ni är på rätt ställe också, här finns ju allt hjälp att få!!
Försök ta till er det som MammutMaria skrev, istället för att ta det som kritik, för så var det inte menat.

Läs på lite mer och kom med alla frågor ni har, även de som verkar jättejättedumma :D, för som sagt, här finns all hjälp att få!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:( Utan attityden funkar det som sagt inte, det märker du ju själv tyvärr -men som ett sista försök skulle du kanske kunna sätta dig ner och läsa igenom allting (Lathund, angående verktygen etc) som finns på sidan ett par gånger till och se om du kanske på det sättet hittar attityden igen :?:

Tro mig, det har jag behövt göra förut, när man varit som tröttast och mest uppgiven! Men efteråt blir jag alltid lika peppad! Och nu, när dessutom hemsidan med allt material är uppe igen (artiklar, krönikor mm) så finns det dubbla chanser för extrem pepp!

Min teori är att Sova-hela-natten-kuren faktiskt passar precis ALLA barn, däremot så passar den definitivt inte alla föräldrar :shock: :!:
kokos

Inlägg av kokos »

Det är inte för varmt i rummet? Testa att ha en liten glipa i fönstret, frisk luft söver bra.

Sover han i eget rum eller hos er? Kanske det är ni som stör honom på nåt sätt utan att mena det? Jag upplevde det som att det blev bättre när vi flyttade över lillkillen till eget rum för då hör vi inte alltid honom när han vaknar utan han får chansen att somna om själv.

Sen det här med attityd. Det är inte lätt när det strular: jag vet, tro mig, för vi har också haft det kämpigt och har just haft två jobbiga nätter. Men inte ska vi ge upp nu när vi har kommit så långt! Ni har ju alla verktyg och nu gäller det att bryta den onda cirkeln. Vi försökte i natt att minska trafiken till lillens rum. Det blev lite mer skrik men förhoppningsvis så förstår han snart att han har förtroende att somna om själv.

Nån annan metod har jag inte att tipsa om, jag tycker att ni ska kämpa på!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"