Hej! Vår Olle är 11 1/2 månad och sover fortfarande 2 ggr på dagen. Mellan ca 9.15-10.30 samt 14.15-15. Men vi är nog på väg mot lite trassel i övergången till ett sovpass på dagen, för det tar ofta upp till en halvtimme att somna (inne som ute) och man riktigt ser hur han kämpar för att hålla sig vaken...
Vad gör ni andra om era barn (som väl är kurade och kanske inte gör sånt...) helt enkelt INTE sover ett dag-sovpass? Får de klara sig då - med vuxenhjälp - till det är nattläggdags?
Hälsningar en mamma till ännu ej kurad son (läser på, läser på...)
vad gör ni om barnen ej somnar på dagsovpass?
-
Olles mamma
-
Gäst
Hej!
Om det händer hemma hos oss (händer någon gång i månaden eller så, om vi är på resande fot och det blir lite mycket runtomkring) så gör vi så här:
en 5- eller 20-minuterslur när det blir läge
läggs 30 minuter tidigare på kvällen
improviserar och gör det bästa av dagen!
Om sovandet skiter sig, så försöker vi ändå hålla på schemat med mattider osv.
Men, kanske är det läge för er att införa ett sovpass om dagen istället? Är inte riktigt insatt i hur ni har det med nattsömnen, men 13,5-14 timmar per dygn är lagom för Olle. Om ni bestämmer er för ett sovpass istället, så tänk ut ett bra schema och inför det! Kanske i samband med kurstart??
Vet inte om jag svarade på din fråga. Om Olle var kurad så skulle du istället fått till svar att använda ramsan, men jag vet inte om ni har infört den än?
/Jenny
Om det händer hemma hos oss (händer någon gång i månaden eller så, om vi är på resande fot och det blir lite mycket runtomkring) så gör vi så här:
Om sovandet skiter sig, så försöker vi ändå hålla på schemat med mattider osv.
Vet inte om jag svarade på din fråga. Om Olle var kurad så skulle du istället fått till svar att använda ramsan, men jag vet inte om ni har infört den än?
/Jenny
-
Olles mamma
Tack, Jenny, för tipsen. Vi har alltså inte kurat ännu. Menar du att man kan införa ramsa innan man börjar kura "på riktigt"? Vi har faktiskt funderat på att göra just det. Ramsa när vi lägger honom som "vanligt", och när han nästan somnat. Så att han sen "förstår" vad vi säger när det omvälvande nya att läggas ensam i egen säng börjar...
Ollesmamma