Skelning 1 åring

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
stora A
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:11
Kontakt:

Skelning 1 åring

Inlägg av stora A »

Hej, jag läste i en tidigare tråd om skelning, och fann den mycket intressant. Att skelning kan sitta i hjärnan, och kan tränas bort "den vägen". Vår 13 månaders skelar när hon slappnar av i ögonen och tar sig en stirrstund, eller när hon ser sig om över sin högra axel, skelar alltså på höger öga. Hon är finmotoriskt välutvecklad, men har inte ännu börjat gå eller stå själv. Hon står och går längs möbler, försiktigt, och håller i sig när hon ska sätta sig ner. Kan det att hon är så försiktig ha att göra med att hon har svårt att bedömma avstånd? Hur kunde vi eventuellt träna med henne för att hjälpa bort skelningen?
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

En spontan tanke - är ni säkra på att hon skelar?
Att jag frågar så är för att vår dotter ansågs skela väldigt mycket som bebis och vi fick remiss när hon var 8 månader till läkare för att kolla upp detta.
Det var "specialläkare" och jag inns inte inriktningen men i alla fall fick vi åka dit och dottern titta på kort och peka och "visa" och "reagera" etc. på olika saker och det visade sig att hon inte alls skelar utan hon har brett mellan ögonen och ser alldeles utmärkt.
Har även fått höra nu när hon är över 1.5 år från en läkare som frågade just om hon skelar och jag svarade att hon inte gör det att "aha, då är det XXX..." minns inte exakt vad det var men det var något med ett "veck" vid ögat (mot näsroten?!) som gjorde att det såg ut som att hon skelade.

Jag vet ju inte hur er dotter ser ut när hon tittar utan det var bara en spontan tanke och erfarenhet angåend skelning!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Och en till spontan tanke när fingrarna var snabbare än hjärnan... *S*
Försök få henne till att krypa lite mer! Vad jag förstått så tränas hjärnan upp och även seendet med det när barnen kryper.
Nu är min dotter lite äldre än din (21 månader) men hon tycker det är kul att "leka bebis" eller bara "busa" och krypa runt även om hon går själv sedan många månader tillbaka.
Kanske kan ni "lura ner" henne på golvet och busa runt med krypande så hon får lite träning av ögon, hjärna och djupseende genom det?!

Fast Hege vet nog mycket mer om detta!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Om Hege svarar, eller någon annan för den delen. Vad är skillnaden på att vara skelögd och vindögd? Ögon son går ihop mot näsan, resp. pekar utåt mot öronen, typ....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stora A
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:11
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Ja, skelar gör hon helt klart, eller vindögd om det kallas det istället, det högra ögat vandrar långt utåt när hon inte kan styra ögonen. Om hon anstränger sig för att se åt höger kan man se hur ögonen "kör" fram och tillbaka för att hållas fokuserade. Hon skelar annars inte alls. Orsaken till att jag vill lufta mina tankar om detta här, var för att det var fullständigt nya tankar jag läste här om att skelning kan "rättas till" mha hjärngymnastik. Vi har diskuterat hennes skelning med vår egen läkare, och hon har rekommenderat oss att ta kontakt med en ögonläkare. Och kryper gör hon nu, med raserfart.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej store A - jag hoppas du läser engelska väl, för nu kommer jag klistra in något som står på IAHPs hemsida.

Om du direkt förstår vad som sägs här, att problemen till skelning inte sitter i musklarna runt ögat, men i hjärnan som STYR musklerna rundt ögat, då är du en god bit på väg till att kunna hjälpa ditt barn.

Det är nemligen en STOR skilnad mellan orsak och symptom. Det är värd att ha det i minnet när man ska till att hjälpa ett barn. Ska man behandla symptomen , eller ska man ge sig på orsaken...?


Fråga:
My child has severely crossed eyes. Will surgery help?

Svar:
Often surgery is recommended for children who have a severe strabismus (eyes that cross or diverge). When a strabotomy is performed, the muscles of the eye are cut in order to pull in an eye that turns out or pull out an eye that turns in. This purely symptomatic treatment seems to work for a little while, but usually within six months to a year the eyes go back to where they were before the surgery. This is simply because the problem is not in the muscles. The muscles of the eye are completely normal.

The problem is in the brain, which controls the muscles. We have seen children who have had this procedure as many as a half dozen times or more in the hope that the continued chopping of the eye muscles will correct the problem. When the problem exists in the brain it is simply not possible to bypass the brain in order to solve the problem. Repeated attempts to do so will result in failure and make an already complicated problem even worse.


Låt mig höra från dig igen när du har läst.
Kram, Hege
stora A
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:11
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Hej Hege, och tack for svaret. Saa nu har jag last, och ar annu lite osaker paa om jag forstaatt ratt. Ar det for att hjarnan vanjer sig vid att ogonen sander varsin bild, som den fortsatter med att vilja skela efter att man opererat? Men det borde ju kunna tranas samtidigt, eller enbart genom traning av ogonmuskulaturen, saa att hjarnan samtidigt kan anpassa sig till ogonens nya stalling? Jag ar mycket nyfiken paa detta, eftersom jag ogarna vill operera paa min dotters ogon om det ar mojligt. For som sagt saa konvergerar hon fint for det mesta. Som jag ser det ar det ogonmuskulaturen som inte orkar haalla ogat paa plats. Saa ja, det ar symptomet, men jag ar helt med paa att hjarnan ska hjalpas paa vagen samtidigt, eller? Ar jag helt ute och cyklar? Detta ar ju helt nytt for mig.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej igen.

När människan föds, är hennes hjärna inte tillräckligt utvecklad. Vi föds inte för att hjärnan är färdig, men för att vår mor inte kan få oss ut den normala vägen, om vårt huvud skulle vära särskillt större än det normalt är vid en födsel. Sen utvecklas hjärnan mycket det förste året, så mycket att man kan se växten i kurvar på BVC.

På BVC finns kurvar för mycket annat också, så mycket att man kan förledes till å tro att bebisens utveckling styrs av dessa kurvor, ordinerad med tid för när si och så ska inträffa. Åla vid sex månader, krypa vid nio, och gå vid 13 månaders ålder. Oavsett vad som har hänt eller inte hänt med barnet under tiden.

Det är en myt som vore latterlig var den inte så förödande fel.

Hjärnan växer och utvecklas VID ANVÄNDING, inte efter tabeller och kurvor på BVC.

Hjärnan är egentligen TVÅ hjärnor, den högra och den vänstra. Den högra hjärnhalvan styr vänster sida av kroppen, och den vänstre hjärnhalvan styr högra del av kroppen.

Hjärnhalvorna styr alltså vart sitt öga.

Dessa hjärnhalvor är INTE samkjörte och välorganiserade när människan föds. Därför har naturen inrett det så att människoungen ålar i korsmönster, innan hon kryper i korsmönster, börjar gå i korsmönster och sen löper i korsmönster. Det hon gör i korsmönster organiserar och ko-ordinerar de två hjärnhalvorna så de kan fungera i perfekt samspel, och "in sync", som man säger på bra svenska.

Våra ögon kan vi vända hit och dit allt efter vart vi vill se, och det är små muskler runt ögat som gör detta möjligt. Dessa små muskler styrs av den delan av hjärnan som vi ser med. Vi ser alltså inte med ögonen, om någon trodde det. Vi ser med hjärnan. Ögonen är ett instrument hjärnan använder för att hämta bilder till sig, som den sen kan se.

Hjärnan hämter TVÅ bilder, ett från varje öga. Dessa två bilder läggs på varann i perfect sync. Gjorde inte din hjärna detta just nu, kunde du inte läsa ordet sync. Är hjärnhalvorna inte tillräckligt samkjörte, så kan de inte lägge bilder perfect på varann. Det hanmar lite snett, och bilden den sen ser blir suddig, dubbel eller störs på annat sätt.

Ett barn som skelar ser på två olika saker på samma gång. Det kan omöjligt bli bra om man lägger två olika bilder på varann för att se, därför väljer hjärnan ofta att "släcka ner" ett av bilden, och bara se ett bilde i taget. På bekostning av djupseendet.

Skelning bruker ge sig innan barnet blir ett år. Det säger åtminstone kurvorna.

Men varför det? Vad är det som magiskt händer när barnet blir ett år? Kommer det en fe med trollspö?

Nej. Igen, tills ni tröttnar, hjärnan växer och utvecklas när den används.
Barnet som fyller ett år har som regel krupit hål i flera byxpar, och hjärnhalvorna har fått stimulering som gör dem i stand till att samköra med båda ögonen.


Dette var mycket förenklad, och mycket generellt. Jag kan inte säga vad som gäller för ditt barn, varför musklarna inte orkar hålla ögat på plass. Men hur var det nu med ålning och krypning? Mycket ellet litet?

Just vad som händer i en operation av ögonmusklerna vet jag heller inte, annat än att Doman inte tror felet inte sitter i musklerna, men i hjärnan som styr musklerna. Det är ju inte alltid det är fel på tungan, så att säga, om en människa inte kan prata...

Blev du klokare? Om inte, hör av dig igen!

Kram, Hege
stora A
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:11
Kontakt:

Inlägg av stora A »

-Det är ju inte alltid det är fel på tungan, så att säga, om en människa inte kan prata...
Mycket träffande!
Jo, hon kryper, sedan 10 månader, alltså krupit i dryga 3 månader. Direkt från sittande, hon ålade eller förflyttade sig alls innan dess, hatade att ligga på mage efter att hon lärt sig att sitta vid 5 månader. Så hon ålar inte alls, kryper istället mycket, fram och tillbaka genom lägenheten, och ute i parken. Så i princip ska vi bara fortsätta med mera krypning här, och introducera ålning, hur nu det ska gå till!? Det känns helt mystiskt att det att hon varit sen med krypandet skulle ha något att göra med hennes skelning, men jag köper det. Det känns bara i hela kroppen på mig, att allt hänger i hop på det där sättet. Hjärnan är häftig!
Tack för att du tagit dig tid att svara Hege, jag har mycket att diskutera med ögonläkaren!
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det är inte säkert att ögonläkaren håller med mig... Doman är på många sätt långt före sin tid.

Om du inte reden gjort det, så råder jeg dig titta lite på svaren jag gett til Lena-Lotta, ni har fråger som går lite i varann, och kan både med fördel läsa varandras inlägg och svar.

Till så länge, kryp och ål så mycket du bara kan få henne att göra. Det är inte farligt, och jag lovar att det är bra för hjärnan. Jag har själv en liten kryperska här hemma, som kröp 370 km efter hon fyllde fyra år. Vi har igen för varje meter hon kröp.

Kram, Hege
Lena-Lotta
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 02 aug 2006, 22:40
Ort: Huddinge

Inlägg av Lena-Lotta »

Jag vill bara ge en rapport om att ha ett skelningsbarn i den orinarie vården i Sverige.

Jag menar om det känns tungt att börja krypträna så kan jag bara rapportera att alternativet (som ju egentligen inte är något alternativ eftersom skelningen inte blir botad) inte är så himla enkelt heller.

Vår flicka konstaterades att hon skelade när hon var 9 månader. Sedan dess har vi fått använda ögonlapp på det friska ögat varje dag. Det började med 1 timme om dagen och på slutet var det 4 timmar om dagen. Detta var inte helt enkelt när så små barn gärna tar bort lappen om de kan. Lappandet fick alltså passas ihop med utevistelse och stora vantar och andra knep (tex ta bort alla speglar så att hon inte skulle få syn på sin lapp).

Vid 4 års ålder fick hon glasögon som skulle lura ögat att titta rakt. Dessa ska då användas hela tiden. Så när hon var 4 1/2 blev hon opererad med allt vad det innebär med nedsövning etc. Ögonen såg jättefina ut när operatioenen just var klar, men nu några månader senare kan vi konstatera att helt rakt ser inte ögonen. (Att hjännan och alltså seendet inte blev något bättre av detta har du väl redan förstått av Heges inlägg.)
Det som kan erbjudas för detta är ytterligare operationer.....

Under hela tiden har vi också kontrollerat synen och träffad ortoptisten på skelningskliniken ca var tredje månad.

Jag vill inte klaga, men ge dig en bild av vad vården har att erbjuda.
Nu har vi börjat krypträna i alla fall (som du kanske redan sett)

// Lena-Lotta
Mamma till Tove -02 och Niklas -05.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:D Heja Tove!
stora A
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:11
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Oj, och tack för berättelsen Lena-Lotta! Det är precis det där som jag är rädd för, att kämpa på med lappar, glasögon och operation, som ändå inte löser problemet... Det ska bli intressant att följa din dotters utveckling nu när ni har börjat krypa! Vi kryper på här hemma, dock ännu inte lika organiserat.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
hilloholic
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 21:18

skelande mormor

Inlägg av hilloholic »

Har skelat sen jag var liten. Upptäcktes vi 4 års ålder. Är ej opererad utan hade lapp för ögat. Knaggligt glas för det friska för att träna upp det andra.
Min skelning har ingen kunnat se under massor av år. Men efter 55 börjar jag skela igen.
Datorn sliter mer på våra ögon vi som har skelat. Det är för mycket intryck på en gång på ngt sett.
Min upplevelse är att de som skelar och opererades, har alla opererats flera gånger, men min skelning som korrigerades med lapp och knaggligt glas blev bättre under 50 år.
Jag använder dessutom båda ögonen, kopplar på och av så jag är inte samsynt.
Kanske kan det vara till ngn hjälp för ngn.
Mamma, mormor, lchfare
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "