Hej fjällström!
Vid tre månader hade vi 11,5-1,5-2-45 och vid fyra hade vi 11,5-1,5-2-20. Från ca 5 mån valde vi 11,5-45-2-45 med plan att minska till 11,5-45-2-20 när det behövs.
(Kan tillägga att han började skarva och sova dåligt på långluren vid ganska precis fem månader, så då bytte vi schemat och det löste sig direkt.)
Nu är Rufus ca 6,5 mån och sover än så länge bra alla sina lurar (när han får tummen ur (i?) och somnar...

) men jag misstänker att det också har att göra med att han fortfarande ofta har lite tidiga morgnar. Kanske minskar vi till 20 minuter på sista luren när natten sitter bättre.
För oss har det förresten fungerat bra med att vara mycket flexibla med sista luren, dels för att han har succesivt minskat sitt behov av sömn, och dels för att om vi är ute och rör på oss under dagen är det oftast på eftermiddagen. Den har legat någon gång mellan kvart i fyra och kvart i fem (minst 2,5 timme innan natt) och varierat mellan 15 och 45 minuter lite beroende på omständigheter. Det är ju lätt att starta natten en kvart tidigt eller sent också om det behövs. Det är kanske inte att rekommendera för alla men Rufus gillar att sova så det har passat oss.
Maten... hm. Undrar om jag minns. Rufus har tidigt ätit pure och gröt, och från 4 till 5,5 månader övergick han från att ammas nästan helt till att inte ammas alls.
6.45 Amning (eller ersättning)
ca 10.00 puré (liten burk) + frukt (tredjedels burk) + amning (ibland 2dl ers)
ca 14.00 amning (amning) (direkt efter långluren)
ca 17.00 gröt (+amning) (1,5 dl gröt + frukt)
18.45 välling (ca 180 ml) (redan från 4 månader)
(natt 19.15-6.45)
Nu äter han
6.45 välling (250 ml) + lite frukost (frukt + lite fil) när vi äter
10.15 puré (en Hippburk (190ml) + en halv stor fruktburk + lite ersättning)
14.00 gröt + frukt (en halvtimme efter långluren) (2-2,5 dl)
17.15 puré (liten burk + frukt)
18.45 välling (ofta 250 ml fast han ätit en timme innan...

)
Vill du veta mer?
Jag inser nu att det är dags att göra lite anteckningar om det någonsin ska dokumenteras. Man glömmer snabbt!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.