Fråga om att lägga tidigare för att sova l&a

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gidde

Fråga om att lägga tidigare för att sova l&a

Inlägg av Gidde »

Hej alla skönsovande mammor och pappor! :D

Min ettåring har sedan någon månad tillbaka inte sovit fram till 7.30 då det är morgon hos oss, utan vaknar en till en halv timma innan dess. Vi har nu sedan en vecka tillbaka ändrat hennes schema för att se om det möjligen var så att hon hade lite för mycket sömn inplanerad, eftersom det även tog 20-30 min för henne att somna på kvällen. Hon ligger på kvällen numera nöjd och väntar på John Blund, vilket är fantastiskt, och för det mesta lika nöjd när hon vaknar för tidigt på morgonen, så varför klaga :wink: , jo humöret är ju inte lika bra när man redan varit vaken tre timmar 9.30 och första tuppluren är inplanerad 11.30 först :( . Att hon börjat sova en gång/dag har alltså inte gett önskad effekt, dvs hon har inte börjat sova längre på morgonen och är därför helt förbi av trötthet frampå kvällen. :(

Så till min fråga. Igår prövade vi (efter tipsen här) att lägga fröken en halvtimma tidigare för att få till ett senare uppvaknande. Visst sov hon längre :D , men vaknade 7.10 som var lite för tidigt för att vi skulle vilja väcka henne, vilket jag tror i kombination med att hon börjar sova längre, är det enda sättet att få bukt med de alltför tidiga morgnarna. Så nu undrar jag om någon med erfarenhet av detta med att lägga tidigare vet om det är effektfulllt att göra det flera kvällar i rad :?: Eller om vi bara helt plötsligt har förlängt natten då :?:

Jag ska tillägga att det här med att få till ett omsomnande på morgonen är i stort sett omöjligt, hon ligger där tyst eller småpratandes, vilket med tanke på kvällsinsomnandet (som fortfarande tar minst 20 min) inte känns så överraskande, så om nån har erfarenhet av liknande så mottages tips kring det tacksamt! :D

Tackar på förhand för svar! /Gidde
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hur länge sover hon på dagsluren?
Det kanske är tidigt att ha en dagslur. Erbjud en 20-minutare på eftermiddagen. Sover hon så sover hon, men gör hon inte det så kan hon ju i alla fall ligga och filosofera i sin säng.

Vi har 13,5 timmar i vårt schema + luren på eftermiddagen. Oftast sover hon 20 minuter, men inte alltid. Men hon behöver den stunden för sig själv.

I och med att hon är lugn och nöjd när hon vaknar så tycker jag inte att du ska göra så mycket mer än att erbjuda henne att sova (vilket du ju gör om du låter henne vara).

Om du ändå vill ha lite fason på morgnarna så kör en liten morgonsovar-kur några morgnar. Ramsa, högt och tydligt, så fort hon vaknar. Hon kommer troligen att bli störtförbannad. Men du vill ju tala om att det faktiskt inte är morgon. Låt henne vara! Ramsa igen vid kris. Försök att få till ett omsomnande innan du väcker. Om så bara i några minuter.

Det går - ingenting är ooomöjligt :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"