Det är inte mycket men...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Känner igen tankar och funderingar från alla håll här på forumet.
Dagisångesten känner jag igen, tankarna på hur man ska få till det så att det blir bra för alla parter - ekonomi, familj, barnen, vuxna, livet helt enkelt.

Det jag spontant tänker är att du tove79 jobbar inom vården och min egna erfarenhet är att då har man ofta möjligheten att få de där "obekväma" tiderna som är just kvällar och helger. Vilket inte är så bra för ett förhållande i längden kanske :roll: men som är bra ur ett ha-barnen-hemma-så-länge-som-möjligt perspektiv.
Har själv möjlighet att jobba kväll på jobbet lite då och då, vilket kommer vara bra för Tintin, men jag och maken kommer inte att ses alls de dagarna... :(
Men vi planerar utifrån dottern i första hand, och sedan familjen och ekonomin i andra hand. Tyvärr så börjar vi verkligen gnaga på kanterna här hemma. Resurserna vi sparat börjar sina, men vi har fortfarande sparade föräldradagar.
Vi gjorde så att efter Tintin blev 1 år så fortsatte vi att ta ut 3 dagar i veckan. Inte bra för SGI, men med is i magen och en förhoppning att inte maken (som varit hemma andra året) ska bli sjuk så har det gått. För föräldrapenningen är oförändrad för oss. Och nu efter två år har han tagit ut semester för att inte sabba sin föräldrapenning som blir förändrad efter två-årsdagen om man inte tar ut 5 dagar i veckan, om jag förstått rätt.

Men, som andra påpekat, nog kan man tjäna in pengar om man tänker efter. Storhandling, begagnade kläder, extrajobb på kvällar och helger etc.

jag har väl haft "tur" för jag har styrt och ställt här hemma angående föräldraledighet, dagisplaner etc. och maken säger "jaha, ja det blir nog bra" och hänger med på mina tankar. Även om han är mer "dagis-är-bra-för-barn" i mentaliteten. Men jag pratar ihärdigt om att dagis är bra men behövs inte när de är för små osv. Han lyssnar med ett öra i alla fall :lol:

Att ha barn och familj kräver "uppoffringar" känner jag mer och mer ju äldre Tintin blir. Från båda föräldrarna.
Det går säkert om det bara är en som trixar men det bästa är om man har en dialog och kan få till en lösning som fungerar för hela familjen.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

ms Sophie skrev: Och nu efter två år har han tagit ut semester för att inte sabba sin föräldrapenning som blir förändrad efter två-årsdagen om man inte tar ut 5 dagar i veckan, om jag förstått rätt.
ms Sophie kan du utveckla detta eller kanske någon annan :?:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vad jag förstått, men som inte alls behöver vara sant för FK ger ofta olika svar när man frågar, är att efter barnet fyllt 1 år måste man arbeta eller fylla upp med FP till 5 dagar i veckan annars förstörs SGI (Sjukpenning Grundande Inkomst). Då räknas den om och utgår från den faktiska inkomst man haft/har som föräldraledig och sedan 80% på det. Vilket inte ger många kronor...
Men man kan ju göra som vi då och chansa på att maken som ändå ska vara hemma inte kommer behöva Vabba eller sjukskriva sig. Och skulle det ske att han blir sjuk får jag kompa eller ta semester för att ta hand om dottern helt enkelt.

Men efter barnet fyller 2 ändras inte bara SGI utan FP (FöräldraPenning) om man inte tar ut 5 dagar i veckan och/eller arbetar. Vilket gör att de dagar man har kvar med som inte är garantidagarna räknas om utifrån den inkomst man haft på sista tiden och det är ju inte mycket om man varit föräldraledig.

Detta har jag hört/läst men kan inte garantera att det är så.
Men det skulle inte förvåna mig, det känns som att staten ger med ena handen och tar med den andra. Samtidigt som vi har världens bästa föräldraledighet med 480 dagar per barn får man inte göra vad eller hur man vill med dessa dagar, för tänk om föräldrarna då får för sig att vara hemma länge... näe det går inte för då kan ju samhället förlora pengar och arbetskraft, för att inte tala om barn på dagis, och det går inte för sig.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Jag har också uppfattat 2-årsregeln som du Sophie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Tack :D :D

Jag hade tänkt att snåla på dagarna och strunta i min SGI så att jag kan vara hemma tills lillebror blir 3, och nu får man reda på att man måste ta 5 dagar efter 2 årsdagen :shock: :twisted:
Det är verkligen som du skriver Ms Sophie
för tänk om föräldrarna då får för sig att vara hemma länge... näe det går inte för då kan ju samhället förlora pengar och arbetskraft, för att inte tala om barn på dagis, och det går inte för sig.
Ja,ja man får se det positivt och snåla så mycket det går fram till 2 årsdagen för att sen ta ut 5 dagar/vecka

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

nilam skrev: och nu får man reda på att man måste ta 5 dagar efter 2 årsdagen :shock: :twisted:
kan ha helt fel - men är det inte fem dagar efter ETT år fyllda??? Så har jag besämt för mig i alla fall...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

miar70 skrev:
nilam skrev: och nu får man reda på att man måste ta 5 dagar efter 2 årsdagen :shock: :twisted:
kan ha helt fel - men är det inte fem dagar efter ETT år fyllda??? Så har jag besämt för mig i alla fall...
Jo, så är det! Men om du struntar i att din SGI sänks, får du ju ta hur få dagar du vill!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Men om du struntar i att din SGI sänks, får du ju ta hur få dagar du vill!
Visst, men det riktigt luriga är ju att även FP sänks vid 2-årsdagen om man inte tagit 5 dgr/vecka från 1-årsdagen :shock: :evil: .

Det har varit uppe i en tråd tidigare och jag var då i kontakt med FK, där man fick kalla in expertisen för att få ett korrekt svar. Det var helt enkelt så ovanligt att man inte kunde svara på det precis var som. Nåväl - JAG har därför valt att ta ut 5 dgr/vecka för att inte stå där med, typ, 0 kr vid 2-årsdagen. Då räcker inte dagarna så länge som jag vill. Men istället sparar vid hälften av de pengar vi nu får ut på ett reserverat konto där vi kommer att plocka samma summa månadsvis, när föräldradagarna är slut. Och då kan vi, om vi har tur, också komplettera med vårdnadsbidrag - som vår kommun sagt ja till.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Ewa skrev:
Men om du struntar i att din SGI sänks, får du ju ta hur få dagar du vill!
Visst, men det riktigt luriga är ju att även FP sänks vid 2-årsdagen om man inte tagit 5 dgr/vecka från 1-årsdagen :shock: :evil: .

Det har varit uppe i en tråd tidigare och jag var då i kontakt med FK, där man fick kalla in expertisen för att få ett korrekt svar. Det var helt enkelt så ovanligt att man inte kunde svara på det precis var som. Nåväl - JAG har därför valt att ta ut 5 dgr/vecka för att inte stå där med, typ, 0 kr vid 2-årsdagen. Då räcker inte dagarna så länge som jag vill. Men istället sparar vid hälften av de pengar vi nu får ut på ett reserverat konto där vi kommer att plocka samma summa månadsvis, när föräldradagarna är slut. Och då kan vi, om vi har tur, också komplettera med vårdnadsbidrag - som vår kommun sagt ja till.
Oj, det visste inte jag! Vilket j**la sätt rent ut sagt, att man inte ska få göra som man vill med sina dagar :twisted: Var och en borde få disponera sina dagar hur de vill och mellan sig som det passar familjen bäst! Tycker jag, alltså...

Er idé om att ta ut fem dagar och sätta undan hälften var ju smart! Och så hoppas vi att vårdnadsbidraget går igenom! :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Men Hallå :shock:

Jag är mållös :evil:

Dels över er fantastiska kunskap här inne :heart: men även över hela föräldrarförsäkringen, tur att ajg frågade, annars hade jag tagit ut och snålat fram tills lillebrors 2 års dag och DÅÅÅ upptäckt att FP var sänkt :cry: :twisted:

Din modell Ewa låter som en utmärkt lösning på detta "problem" synd bara att man bor i en röd kommun så något vårdnadsbidrag är inte att tänka på.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Min modell månne vara god, men man ska ju betänka att man inte har ett öre till sitt namn :shock:, rent offentligen då alltså. Nada inkomst, om man lever på sparade medel. Här får maken skriva över pensionsrätten - så man inte helt faller ur - på den lite längre sikten. Men blir jag sjuk, står jag mig slätt. Så det är bara att tro att man får var kärnfrisk!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Sen finns ju 3 månaders regeln, som betyder att när den andra föräldern tar över så får han/hon ta ut hur få dagar han/hon vill i 3 månader, även om barnet fyllt ett år.
OM den andre föräldern jobbat heltid, precis dagen före föräldraledigheten vill säga.

Men jag nåste ringa å kolla det en gång till....

Tove, har du kommit till samma förort som mig nu?
Hur går det med tankarna och våndorna?
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Kattkl: Jo, nu bor vi i samma förort, om jag förstått det rätt!
Jag kommer ingen vart, faktiskt.
Hoppas nu på plats hos dagmamma och att jag kan gå ner mycket i arbetstid.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"