Uppseglande problem!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna82

Uppseglande problem!?

Inlägg av Anna82 »

Hej!
Jag har läst en hel del i forumet och nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig .

För ett par veckor sedan började vi med SHN-kuren. Det gick fantastiskt bra i början och helt enligt boken. Nu sover han oftast till 8 som han ska. Ev. får jag påminna en gång mellan 5 och 7. Vaknar han annars på natten gnäller han till lite och somnar om själv. Fantastiskt jämfört med hur det var innan!

Nu till mitt problem, nattningen, både på dagar och kvällar. Det har aldrig riktigt satt síg så att han har somnat utan protester. Men vi hade kommit så långt att han skrek bara en liten stund och det krävdes max 1 ramsa eller tillrättaläggning. (Han hamnade uppe i hörnet och kunde inte vända sig själv fast jag märkte att han försökte. Så jag vände snabbt och ut med ramsan.) De senaste kvällarna har det däremot varit kaos. När vi kom hem från stugan, där han somnat bättre än någonsin till min förvåning, har han inte velat somna. Han har skrikit och skrikit och varit riktigt ledsen. Det var han inte innan, bara arg. Jag har tom buffat honom nu för att han varit så ledsen och det har jag inte gjort på länge. Igår tog det över 30 min av skrik att få honom att somna. Inte kul!

På dagarna har det varit samma sak. Innan hade han börjat somna ganska bra även inne i vagnen. Aldrig utan protest, men inte så mycket och aldrig ledsen. De senaste dagarna har det också försämrats mycket. Han skriker längre och mycket ihärdigare. Han tystnar när jag vagnar honom och ligger still med huvudet ner, men sparkar med benen och pillar med fingrarna och slappnar inte av ordentligt. Så fort jag slutar och börjar ramsa börjar han skrika. Ska jag vagna längre så att han nästan sover helt?

Jag vet inte hur jag ska göra. Vi har varit iväg två gånger sen vi började med kuren och det funkade (minst) lika bra som hemma och vi var noga med schemat. Kan det ändå ha ställt till det? Eller kan det bero på att han är förkyld och täppt i näsan?

Vi busar minst 10min innan både kvällen och dagslurarna.

Vårt schema:

8.00 - vakna och frukost
10.00-10.45 - sova
11.30 - lunch
13.00-14.30 - sova
15.00 - middag
17.00-17.45 - sova
18.15 - kvällsmat
19.40 - nattslurk
20.00 - sova natt

Vad kan ha gått fel? Ska jag börja om från början med kuren? Tacksam för all hjälp!
Mamma till liten S född 2007-01-15 (kurad vid 5 månader) och liten T född 2011-06-02 (SM från start).
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Välkommen till Forumet :D

Det har blivit ett mönster kring sonens läggningar som ni måste hjälpa honom att ändra. så jag skulle föreslå att ni gör en liten minikur för läggningarna. Gör som ni gjorde vid kuren dvs första kvällen/dagen lägg tillrätta, buffa till han blir lugn, solfjäder o ut med ramsa. Upprepa vid behov. Andra kvällen/dagen lägg tillrätta, buffa kort som besked, solfjäder och ut med ramsan. Ramsan ska börja ta över nu. Kom ihåg bekräftelsen. Buffa endast vid "kris". Tredje kvällen/dagen lägg tillrätta, solfjädra och ut med ramsan. Avvakta mer nu och du kan baka ihop bekräftelsen i ramsan eller med ev påminnelseramsa. Backa mer och mer och låt sonen ta hand om mer och mer. Sysselsätt dig med annat, ha ev på musik i bakgrunden så han hör att ni finns där men ni släpper överkoncentrationen på sonen.

Kom ihåg att skratta och busa både innan dagslur och till kvällen. Om du har dagslurarna i vagnen så vagnar du enligt samma princip som buffningen dvs kortare o kortare ingripanden för var gång.

Lycka till!
/Elle
Senast redigerad av Elle den sön 15 jul 2007, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Välkommen till Forumet :D

Det har blivit ett mönster kring sonens läggningar som ni måste hjälpa honom att ändra. så jag skulle föreslå att ni gör en liten minikur för läggningarna. Gör som ni gjorde vid kuren dvs första kvällen/dagen lägg tillrätta, buffa till han blir lugn, solfjäder o ut med ramsa. Upprepa vid behov. Andra kvällen/dagen lägg tillrätta, buffa kort som besked, solfjäder och ut med ramsan. Ramsan ska börja ta över nu. Kom ihåg bekräftelsen. Buffa endast vid "kris". Tredje kvällen/dagen lägg tillrätta, solfjädra och ut med ramsan. Avvakta mer nu och du kan baka ihop bekräftelsen i ramsan eller med ev påminnelseramsa. Backa mer och mer och låt sonen ta hand om mer och mer. Sysselsätt dig med annat, ha ev på musik i bakgrunden så han hör att ni finns där men ni släpper överkoncentrationen på sonen.

Kom ihåg att skratta och busa både innan dagslur och till kvällen. Om du har dagslurarna i vagnen så vagnar du enligt samma princip som buffningen dvs kortare o kortare ingripanden för var gång.

Lycka till!
/Elle
Elle

Inlägg av Elle »

Sorry, det blev visst dubbelt :oops:
Anna82

Inlägg av Anna82 »

Tack för svaret!

I natt har det gått jättebra. Vid läggningen protesterade han bara en väldigt kort stund, sedan låg han och pratade (lät inte helt nöjd men varken särskilt arg eller ledsen). Första bekräftelsen klagade han över lite men fick sen en till som han somnade med. Jag tror inte att ramsan satt sig till 100% innan så nu ska jag jobba in den ordentligt!

Han vaknade till två ggr och började smågnälla, fick direkt en lugn bestämd ramsa och han tystnade och somnade om. Väldigt skönt! Natten innan funkade inget och han var vaken i någon timme. Kl 8 möttes jag av ett jätte leende när det var dags att gå upp. :D Hoppas att dagen gå lika bra!

Ska jag vagna honom helt avslappnad när jag lägger honom? Ofta ligger han som sagt tyst men sprattlar med benen lite och verkar inte så avslappnad. Om det behövs sen så vagnar jag kortare och kortare. Om han vänder sig och ligger tyst och "leker" ska jag vända tillbaka honom direkt då? Igår när han tröttnat på att vara arg (efter lång tid) vände han sig tillbaka själv när han ville sova. Jag fick ändå vagna lite för att han skulle komma till ro.
Mamma till liten S född 2007-01-15 (kurad vid 5 månader) och liten T född 2011-06-02 (SM från start).
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej. Jag tycker att du bara ska vagna vid kris nu. Inte när du lagt honom "bara för att". Om han vill stöka och böka så får han ju göra det, vi har ju olika sätt att summera dagen på. :D Om han blir mycket stökig och vill komma till ro så ger du en mjuk ramsa. Blir riktigt ledsen så kan du vagna. Du behöver bara hjälpa honom om han ber om hjälp.
Anna82

Inlägg av Anna82 »

Tack TorpSara, det var nog ett bra råd. Nu känns det bara som jag fördröjer reaktionen (och kanske tom ökar den) när jag vagnar vid läggningarna på dagen. Han kommer att bli lite arg eller böka när jag slutar vagna i vilket fall, så det är lika bra låta honom få det ur världen direkt istället. Alternativet är nog att vagna typ en kvart och det är ju verkligen inte meningen!

Nu blir det tillrättaläggning + ramsa bara vid läggning.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"