3 frågor om 3-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hörnu, snälla Kristin - sluta klaga :!: :? Barnet behöver sova mer än du. Lös problemet :!: Det kan du.
J och Å skrev:--- han skulle ledas tillbaka i handen och ta sig i själv. Men han kunde ej komma i sängen själv, så vi var ju tvungna att hjälpa och i och med detta var det ju en underhållning.

Ställde en stol brevid sängen så han kunde ramsas tillbaka.
Tack Åsa :heart: Här står alltsammans, klart och koncist.

Så gott som alla små (och inte så små) barn tar sig ur sängen förr eller senare. Det är en bragd och ett äventyr. Men precis som de, några nummer mindre, börjar ställa sig upp i sängen, bryter samman och inte kan lägga sig själva, måste de ges tid och ledning att inse att sådana fysiska övningar lämpligen förläggs till dagtid.

Claes Ohlsson har en utomordentligt trevlig uppfinning som heter någonting på IR (infrarött larm). Man möblerar upp något trådlöst ett stycke från sängen och vips! när lilla älsklingen tagit sig ur sängen, larmas det när han eller hon försöker larva iväg och lämna rummet. Oerhört praktisk "vakt", inte minst om man skulle ha råkat somna själv och inte märker någonting. Man blir väckt och kan återbörda barnet till ordningen, dvs till sängen. Kruxet här är alltså att lilla optimisten ska ta sig tillbaks upp i sängen själv, inte bäras eller läggas eller duttas med i något avseende (=underhållning).

Antingen kan man då stå vid sängen och glo, medan barnet kravlar sig i igen, och sedan gå ut med en ramsa som är vääldigt punktsättande ("nu slutar vi med de här dumheterna, tack så mycket, här ska sovas, för på natten sover alla människor och på natten händer ingenting. TYST." I tonen.

Eller också kan man stå i dörren och glo och inte alls gå med till sängen - litegrann avgör ju barnets ålder och talanger detta. Utan att stoppa om barnet eller dutta det minsta serverar man sedan ramsan så fort lilla ungen är på plats igen och går därifrån.

Kan man gå ur spjälsängen kan man också gå i igen, är attityden. Men ett hjälpmedel - en liten stol - kan ju peståss behövas.

Inget prat före eller efter ramsan. Tyst tråkig väntan, och ramsan när det är dags, när barnet är på plats igen - avslutningsvis.

:wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

annawahlgren skrev: "Jag tycker inte om" :?: Dt finns en väldig massa saker som er lille pojke inte heller tycker om. Men det ska han göra, eller hur, om ni tycker det :?: Däremot ska han respektera det NI inte tycker om :?:
Jag förstår inte riktigt :roll:: Det finns mycket som vår son gör som absolut inte är ok för mig och min make. SJÄLVKLART måste vi som föräldrar säga till honom vad som är ok beteende och vad som inte är ok beteende/visa honom hur man skall göra. Eller, hur menar du?

Jag tycker inte om när han nyper mig i bröstet, lyfter lillebror, hoppar ur sängen 511 gånger varje kväll, klättrar upp till skafferiet för att hämta ett kex, cykla utan hjälm mm mm. Självklart måste jag i ord eller handling påtala/påvisa detta för honom!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde: vad gör vi när vi har haft sängen som förvisningsplats nu när han hoppar ur den?

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tror jag kan förtydliga lite.

Vad som menas är, ATT INTE GILLA, ja det är ju mkt. Men att nypa, slå, alltså beteenden som inte accepteras är inte samma sak. Det är beteenden som man bara INTE FÅR göra.

Fattar du? Alltså Man får inte nypa mamma i bröstet, man får inte osv osv. Du fattar men du förstår bara inte innebörden av ordet.

Man visar i handling, man klappar fint, man kramar lillebror, osv osv. Vad är annars alternativet? Då har man bara ordet Nej kvar, och på en liten trotsare kan det sätta spinn. Och hej vad kul det då blir att klättra i skafferiet. Självklart ska ni säga nej, men något mer måste följa. Han måste få veta vad man gör istället. Han undrar hur saker och ting ska vara.

Ok, man får inte klättra i skafferiet? Men om man klättrar ändå vad händer då?

Inte säger väl ni i detta läge, "älskling, mamma gillar i nte att du klättrar där" utan ni säger väl mer ngt liknande "nej älskling, man får inte klättra i skafferiet därför......."

Hoppas jag inte snurrade till det för dig nu. Om någon annan har en enklare förklaring, så är jag tacksam!

Jag har iallefall lärt mig att Karl måste få lösningar och förklaringar. Nej, man får inte cykla utan hjälm, man kan ramla och slå sig, Karl testar ändå, oj då, äskling du har glömt något, i det mest långdragna förloppet så har man självklart påminnt, förklarat varför, ex. att man kan slå sig, polisen har sagt så, men för det mesta kör vi en kort och enkel "ojdå, du har glömt något, man måste ha hjälm om man ska cykla, annars kan man inte cykla, vad synd det skulle va"

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Kristin skrev:
annawahlgren skrev: Jag tycker inte om när han nyper mig i bröstet, lyfter lillebror, hoppar ur sängen 511 gånger varje kväll, klättrar upp till skafferiet för att hämta ett kex, cykla utan hjälm mm mm. Självklart måste jag i ord eller handling påtala/påvisa detta för honom!

Du måste visa och påtala, men välj ett annat ord än tycka om. Man får inte! På natten ligger man i sängen, lillebror kramar man, mamma klappar man, man klättrar inte i skafferiet.

Att inte tycka om ngt och att förbjuda något, är två skilda saker.

Jag tycker inte om när tjejerna testar sina röster och jag tycker inte om när K pratar hål i huvudet på mig. Men det är inget jag säger. Utan när det bara blir för mkt prat från herrns sida så ber jag honom fundera över ngt, och ber honom vara tyst därför att jag måste fundera över ngt.

Skulle K däremot skrika åt mig eller ngt annan, dra katten i svansen osv osv, ja då är det stop direkt, det FÅR MAN INTE göra, kan man inte klappa katten fint, eller prata vanligt, ja då kan man vara ett tag på sitt rum, och skrika där om man nu skulle behöva det för en stund.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

annawahlgren skrev: :
Eller också kan man stå i dörren och glo och inte alls gå med till sängen - litegrann avgör ju barnets ålder och talanger detta. Utan att stoppa om barnet eller dutta det minsta serverar man sedan ramsan så fort lilla ungen är på plats igen och går därifrån.

Kan man gå ur spjälsängen kan man också gå i igen, är attityden. Men ett hjälpmedel - en liten stol - kan ju peståss behövas.

Inget prat före eller efter ramsan. Tyst tråkig väntan, och ramsan när det är dags, när barnet är på plats igen - avslutningsvis.

:wink:
Hej!

Jag vill bara berätta att vi nu ett antal kvällar har gjort enligt förslaget att "stå i dörren och glo" etc. Det har bidragit till att en del av den tidigare underhållningen har försvunnit, men problemet med att han hoppar ur kvarstår än :evil:. (och har nu gjort det i 20 kvällar :twisted: :twisted: - vi måste ha rekordet :lol: :cry:)

Det som dock fungerat BÄST är att vi står inne i hans rum vid dörren. Då somnar han oftast på en gång. Det känns i och för sig inte helt ok då meningen är att han skall kunna somna själv utan att vi skall vara i rummet. Det känns som att vi inte kör "AW" då.....??

Jag tror ändå att en ny, vanlig säng skulle göra susen. Måste bara få en ny lön först :D.

Mvh Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Nej då, ni har inte rekordet :wink: Här kördes det på ett bra tag över 20 dagar.

Vad gör det som tror att problemet skulle lösas med en ny säng??
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Kan det inte vara så att en vanlig säng skulle avdramatisera det hela? Det blir ju liksom inget att hoppa ur. Ingen bragd liksom...

Ikväll blev det bara blä ha :evil:. Jag var jättetrött och hungrig (ingen bra kombination). Vi hade varit på Liseberg och blev sena hem. Maken hade jobbat med att snickra på förrådet hela dagen så han var inte så stabil i humöret heller. Ikväll fungerade det INTE att stå tyst inne i hans rum och svara natti natti påallt han sa. Jag hade inget tålamod och gick ut. Lät maken ta över...En hel del skratt från sonen hördes från hans rum. Då fällde min mor (som är på besök med min far) kommentaren "ni måste vara mer bestämda!" :evil: :evil: :evil: svarade jag henne då! Det känns som att jag har provat ALLT!

Jag gick in i rummet ännu en gång och maken gick. Sa med bestämd röst att nu får det vara nog (typ) och gick ut. Han hoppar ur igen och jag, HÅLL I ER NU, - höll fast i handtaget så att han inte kunde komma ut :shock:. Svarade med ramsan och sa att han skulle gå och lägga sig OCH DET GJORDE HAN :shock: :shock:!!!!

Fast det känns ju inte ok att göra så egentligen...... (jag var hungrig och trött - mitt enda försvar.... :oops:).

???????????????????????????????????????

Jäsp...natti

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Kan det inte vara så att en vanlig säng skulle avdramatisera det hela? Det blir ju liksom inget att hoppa ur. Ingen bragd liksom...

Ikväll blev det bara blä ha :evil:. Jag var jättetrött och hungrig (ingen bra kombination). Vi hade varit på Liseberg och blev sena hem. Maken hade jobbat med att snickra på förrådet hela dagen så han var inte så stabil i humöret heller. Ikväll fungerade det INTE att stå tyst inne i hans rum och svara natti natti påallt han sa. Jag hade inget tålamod och gick ut. Lät maken ta över...En hel del skratt från sonen hördes från hans rum. Då fällde min mor (som är på besök med min far) kommentaren "ni måste vara mer bestämda!" :evil: :evil: :evil: svarade jag henne då! Det känns som att jag har provat ALLT!

Jag gick in i rummet ännu en gång och maken gick. Sa med bestämd röst att nu får det vara nog (typ) och gick ut. Han hoppar ur igen och jag, HÅLL I ER NU, - höll fast i handtaget så att han inte kunde komma ut :shock:. Svarade med ramsan och sa att han skulle gå och lägga sig OCH DET GJORDE HAN :shock: :shock:!!!!

Fast det känns ju inte ok att göra så egentligen...... (jag var hungrig och trött - mitt enda försvar.... :oops:).

???????????????????????????????????????

Jäsp...natti

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Jag tycker nog att det är helt på sin plats med lite bestämdhet, även om det inte ska vara sinnet som rinner över. Bestämdheten ska du plocka fram INNAN du blir :twisted: :!: Den ramsa jag skulle servera i det här läget skulle förmodligen vara ytterst bestämd och punktsättande. Tonen skulle vara ganska så bister - han vet ju vad som gäller, eller hur :?:
Det som dock fungerat BÄST är att vi står inne i hans rum vid dörren. Då somnar han oftast på en gång. Det känns i och för sig inte helt ok då meningen är att han skall kunna somna själv utan att vi skall vara i rummet. Det känns som att vi inte kör "AW" då.....??
Som allt annat gäller det ju att backa. Om man står där en kväll i 5 minuter ska nästa kväll gå fortare och målet är ju att han ska somna själv. Se det som en minikur där ni måste göra baksteg för att han ska kunna göra framsteg.

Kram Lua. :heart:
septembersnö

Inlägg av septembersnö »

Hej Kristin!
Just precis sådär gjorde jag också för att bryta av min äldste sons sängcirkus för ett tag sedan. Tror faktiskt jag tog tipset från Mammut i tråden av JoÅ. Efter att ha gjort så ett par kvällar blev allt lugnt igen.
Det var effektivt för det där hysteriskt glada hos sonen byttes mot såpass mycket förundrad tystnad att han tog till sig ramsan. Jag tror faktiskt han blev lättad.
Vi gjorde likadant nyligen när vi fick problem med för tidiga morgnar. Man märker ju vad som fungerar eller inte. Skulle ungen bli rädd eller ledsen så är det nog ingen bra metod. Vår son blev bara förbluffad och lite småsur och somnade sedan på ett par minuter.
Lycka till!
/Anna
Två söner, födda på samma oktoberdag -04 och -05
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Jag tycker nog att det är helt på sin plats med lite bestämdhet, även om det inte ska vara sinnet som rinner över. Bestämdheten ska du plocka fram INNAN du blir :twisted: :!: Den ramsa jag skulle servera i det här läget skulle förmodligen vara ytterst bestämd och punktsättande. Tonen skulle vara ganska så bister - han vet ju vad som gäller, eller hur :?:
Som allt annat gäller det ju att backa. Om man står där en kväll i 5 minuter ska nästa kväll gå fortare och målet är ju att han ska somna själv. Se det som en minikur där ni måste göra baksteg för att han ska kunna göra framsteg.

Kram Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Felåt :oops: :!: Det blev dubbelt....
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har nu suttit och sökt i mina egna inlägg och hittat trådarna.

Det kan hända att de inte kommer i rätt orning, jag ska försöka få till det.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

det blev rätt orning, hm rätt enkelt, bara att titta på datumen.

Och du Kristin, ser att jag skrev första inlägget den 27/3 och sista 2/4, och då var det inte helt löst.

Vi valde att ställa en stol vid hans säng och vara helt konsekventa, vi ramsade tillbaka honom.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Skrev lite fel, problemen började i början av mars, så vi höll på i över en månad, tyvärr :wink: Det jag menar är att det kan ta sin tid.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"