ADHD?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

ADHD?

Inlägg av liw »

Hej alla, jag har länge varit en av "ADHD-motsåndarna" (klumpigt utryckt men jag vet inte hur jag ska skriva... jag tror inte att det är så utbrett och vanligt som det varkar vara - diagnosen poppar upp både lite här och var...). Men nu vet jag snart inte vad jag ska tro...

Vår Emil är väldigt framåt, pigg, glad och väldigt mycket. Han sover sina 12-13 timmar per natt och äter bra kost. Inte enl ngn speciell "diet" men normal mat med grovt bröd, vatten el mjölk till maten och godis end på lördagar - så han är inte socker stinn :wink:. "Alla" nya människor vi har mött har reagerat med "OJ vad aktiv han är". Till slut ville jag bara sätta mig ner och gråta när ngn sa de orden. JA han är aktiv och mkt jag vet!

Han började på en jättebra förskola (montessori) när han var 3,5 år där han stormtrivs. Fröknarna där har också försynt påpkeat att han har lite mkt spring i benen och att han sällan avslutar ngt han påbörjat (det har blivit bättre).

Han är lite sen med talet och därför har vi så smått fått hjälp av en logoped - som också hon säger att han är för rörlig och inte mottaglig för arbetet hon gör (hon kräver att han ska rikta fullständig uppmärksamhet på henne i 1 timme!) och skjuter därför upp "behandligen av honom ett halvår i stöten... :twisted: Jag blir så arg - bara för att han inte sitter blick stilla och är sprallig - ska han då inte få ngn hjälp? Vi har fått träffa logoped nummer två som efter 20 min möte med Emil började dra i trådarna huruvida han sover bra och om han klarar av att leka själv längre stunder... :cry:

Jag vet nu inte om jag ska gå vidare med det här eller vad jag ska göra. Jag har själv inte trott att han har tex ADHD men nu börjar jag tvivla på allt. JA han är fortfarande väldigt aktiv och syns och hörs HELA tiden. Men ska inte barn vara aktiva...??? :cry:

Jag förstår att ni inte kan uttala er om vårt sprcifika fall eftersom att ingen här känner Emil men om ngn här har erfarenhet av ADHD eller ha barn med diagnosen. Kan ni inte berätta mer - hur är era barn? Hur märkte ni det? Jag känner mig jätteförvirrad.

TACK!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Liw,

Jag klistrar inte lite andra länkar som har handlat om ADHD och dess diskussion. Hoppas du finner lite stöd och ro i dem, i väntan på flera fantastiska svar. :)

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ka-sept-04

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=adhd

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=adhd

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=adhd
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

TACK för länkar till bra läsning som får mig tillbaka på banan igen. :D
Ska läsa lite mer koncentrerat när barnen lagt sig för kvällen.
Varför får man inte vara annorlunda utan att tvunget bli insorterad i ett fack :evil:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Linda
Jag känner din Emil. Inte så mycket, men jag har träffat honom. Han är social och trevlig och har respekt för andra. VIsst händer det mycket omkring honom, men det är ju inte så att jag ens hade en tanke på att han skulle ha något fel på hjärnan.
Han har talproblem, som jag (ytterst ytterst amatörmässigt) tror beror på att han inte har och har haft riktigt tid att bry sig om att uttala saker och ting rätt. Tungan är en kompicerad muskel som det tar tid att träna upp. Somliga har lättare för det än andra.

Jag säger inte att han inte har ADHD, men absolut inte att han har det. Tror du att det hjälper dig (och honom) att få en diagnos, så sök hjälp. Men jag vet inte riktigt vad du skulle göra med en diagnos (om han nu får någon). Tala om det på dagis - får han mer förståelse och stöd då, eller blir han ignorerad med förbehållet "äh han är det ändå inget att göra något åt (läs hela meningen igen, det kan bli åt båda håll, men vilket vet jag inte)

JAg tror vi pratade om det, men har någon ordentligt utrett om han hör som han ska? Hör gör han ju, men alla ljud?

Vet inte om det jag skriver är någon hjälp eller stöd. VIll gärna vara det, men kan ju inget i ämnet... Men hör av dig om du vill!

Och du, ni är fortfarande välkomna hit! ;) Hälsa!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Tack Lotta för din lilla analys av sittuationen :D Nej mig eller Emil skulle det knappast hjälpa att få en diagnos. Jag söker den verkligen inte, eg söker jag nog bara "bevis" på att så inte är fallet.
Jag är rädd att det kanske tom skulle göra saken värre för precis som du skriver så tror jag att det är lätt att det liksom kan bli ngt att bara skylla på för förskolelärare och senare lärare. "äh han har ju ADHD och de är ju sånna" typ...
Jag känner mig bara bekymrad eftersom jag möter så mkt konstiga frågor från tex logopeder och även dagispersonal. Jag har alltid sett på honom som aktiv och väldigt mkt men alltid försökt se det som en tillgång. Men nu när det bara blir ngt som vi får emot oss som ngt negativ (ex: han är inte mottaglig, inte mogen nog, jag når honom inte osv) så känner jag att jag inte vet hur jag ska vända mig liksom. hihi det var så skönt att kunna berätta för logopeden (som sist drog i dessa trådar och undrade hur han eg sov) att jo då han sover bra, 12-13 tim/natt. Jag blev argare och argare ju mer hon gick på. :evil:

Ang hans hörsel så har han genomgått det vanliga hörseltestet och han hör allt enl det. Eller det var en ton han inte uppfattade men det var helt normalt att missa den.

TACK för din inbjudan. Vi kommer gärna ngt i sommar, har bara inte fått ihop ngn slags planering än... vi har ju lite mkt nu med renovering och så... men det skulle vara skönt med en liten minisemester i alla fall :D Ska se till att vara inloggad med lite tid över ngn kväll så får vi prata mer. Skulle vara skönt att bolla lite med "kloka du" :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "