Följ med en bit på vägen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hemma igen efter massa dagars fjällsemester :!:
Nancy, stor kram och massor av kärlek till er :heart: , du lyckas ju verkligen tajma in saker samtidigt :wink: :roll: :x .

Skriver mer när blosockret är något högre...
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika: Tack för stöttning och uppmuntran mitt i eländet :wink: :D Är lättare att ta sig igenom dagen i så trevligt sällskap :heart:

Väluppfostrad bebis :?: Jo vi pratar här en komination av standardmodell och den gamla rigida fyratimmarsmatningen... Fick läsa ett brev som mor min skrivit till sin mamma (min mormor) då hon nyss fött mig: "vi ammar kl 06, 10, 14, 18, 22 och 02". Detta var på BB 1972 :!: Är inte vidare säker på om de kände till begreppet insomningsslurk heller...

Det lustiga är att lillasyster sparkar som mest vid just dessa tider men eftersom vi hellre associerar med Standardmodell än med 70-tals BB låtsas vi att hon under sitt vakenpass även får påfyllning, umgänge och insomningsslurk 8) (eftersom hon inte passerat den egentliga födelsen avvakta vi med delaktigheten...)

Så hur har vi då lyckats med detta :?: Antar att vi har haft det som med Leia -TUR :twisted: :wink: 8) :lol: (som så många andra som följer råden ur Barnaboken)

JennyH: Varmt välkommen hem :heart: Tack för ditt rara inlägg som jag blev mycket glad över :D

:heart: Kram från Nancy
(v.36+0)
Gablex

Inlägg av Gablex »

Two weeks and counting....! Det är så spännande med gravida kvinnor!

Hur har du det med den eländiga foten Nancy? Du måste ha fyllt oturskvoten för det här årtiondet, åtminstone.... Vilken tur att du har en rekorderlig man :wink: :!:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej rara människor :heart:

Tack Gablex för din hälsning :heart: Idag har jag (och gipsade benet) varit på äventyr må ni tro :wink:

Vi väckte Leia en kvart tidigare för att hinna bli klara tills det var dags för avfärd. Hann med en stunds ensamlek varpå jag försökte göra mig så tjusig det nu är möjligt... Nåja, hel och ren inunder är väl det som räknas mest antar jag :roll:

Med stöd av maken lyckades vi gemensamt forsla ned mig till bilen. Plockade upp mor min som dagen till ära hade uppgiften som "Nanny" åt Leia. Åkte till MVC på Kungälvs sjukhus där jag fick närmast kungligt mottagande :lol: En hel drös med sköterskor/barnmorskor som ojade sig och jag måste nog erkänna att jag njöt lite av ståhejjet :oops: :P

Tog immuniseringsprov, mätte magen och lyssnade på lillasyster. Hon sa inte så mycket men hade fin och stark hjärtrytm :heart:

:? Lite besviken blev jag allt då den läkare jag träffat senast kom och pratade om de Fragminsprutor jag tagit i en vecka. Jag trodde att det räckte nu och så värst kul är det inte att ge sprutor åt sig sjäkv även om man ganska snart vänjer sig. Doktorn ringde till Östra och de tyckte att jag skulle fortsätta med sprutorna ända tills Värnamoäventyret och kanske ännu längre eftersom kejsarsnittet innebär mycket stillasittande. Det är alltså ökad risk för blodproppar om man är gravid och i princip sängliggandes.

:idea: Nu får ni verkligen hålla tummarna för mig att förlossningen inte startar innan 24/7. Det är bestämt att jag skall ta sprutorna vid 20.00 på kvällen just för att det skall hinna gå 12 tim emellan spruta och ryggmärgsbedövning.

Det hade det inte gjort då jag fick Leia och därför var jag tvungen att sövas istället.

Efter BM var det dags för besök hos tandläkaren, två svindlande spiraltrappor upp och ingen hiss. Skam den som ger sig :wink: En krycka, ett rejält tag i räcket och uppbackning av mor och tandsköterska. Väl uppe på mottagningen om möjligt ännu tjusigare mottagande. Alla var så rara, så omtänksamma så jag blev nästan gråtfärdig.

På nåt vis lyckades jag komma ned för trappan igen. Leia hade haft det furstligt roligt under tiden eftersom tandläkarens mottagning ligger bredvid Kungälvs busstastion. Där finns tjusiga blå bussar och på torget jämte en massa fåglar som går och letar mat. Vem behöver Liseberg när man kan åka till Kungälv... :roll: :lol:

Tillbaka till sjukhuset och till Arbetsterapin. Fick hjälp att prova ut en rullstol och jag valde en "naturlig frosseribegränsare". Vadan detta :?: Jo, rumpan min får inte växa en enda centimeter till nu innan snittet för då får jag inte plats i rullstolen 8) :lol: Men den här stolen var nättast, bekvämast och smidigast så den fick det bli :!:

När vi väl var hemma igen var jag så trött så jag inte ens orkade skriva inlägg på forumet och då är man trött... :sleep:

:D Måste säga att jag är mycket glad att jag stod på mig gällande rullstolen. Den innebär en helt annan rörelsefrihet och jag klarar mycket mer på egen hand. Bara vissa tillfällen som kryckorna behövs men då hämtar Leia dem åt mig :heart:

Tack till dig som läste :D

:heart: Kram från Nancy
Jannika

Inlägg av Jannika »

Gullevännen då! :heart:

Vilken dag! Jag förstår att du är slut som artist, det hade jag varit även utan gips och mage kan jag säga. :shock:

Trevligt att folk har förstånd nog att behandla dig med stil.

Hoppas du får sova ordentligt inatt. Du kan tipsa Vattumannen om min metod. :wink:

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ojojoj... :shock: vilken dag! :heart:

Kraaaaaaaaam!
/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

Nancy :heart: hur mår du idag? Fungerar det bra med rullstolen?

Kraaam :heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewa

Inlägg av Ewa »

En sån fantastisk "tur" med rullstolen, Nancy :D! Och vilken pärs. Nu får det bli mentala praliner och latmansdagar ett tag, hoppas jag!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack kära vänner :heart:

Åh vad jag önskar att det hade varit lite mer praliner idag Ewa :? Dagen började så fint trots dålig sömn natten som var. Rullstolen är ett glädjeämne som gör stor nytta men någon tyckte att gårdagens händelser var alldeles för torftiga i denna historia...

"Sagan om den lilla mamman i den stora vårdkarusellen"

Det var en gång en mamma som var mycket rädd för att föda. Doktorn tyckte att hon pga sin starka rädsla skulle få planerat snitt så det bestämdes så. Hela graviditeten var mamman dock säker på att det utsatta datumet inte skulle hållas vilket hon fick rätt i. Lilla dottern valde att födas i v.31+6. Mamman tvingades vara sövd pga kommunikationsmiss personalen emellan. Tiden efter förlossningen lämnade djupa sår via amningshets och oro men läktes sakteliga.

Då mamman blev gravid på nytt bönade hon och bad om att få ett planerat snitt som skulle förläggas så tidigt det gick med hänsyn till bebisens säkerhet. Innan detta datum spikats kunde mamman inte slappna av. Det kunde hon nu inte ändå eftersom hon var orolig för att även denna lilla flicka skulle födas tidigt men att ha ett datum lindrade mycket.

En vacker dag läste mamman i G-P om krisen i Göteborgs förlossningsvård. Hon blev orolig men släppte oron eftersom det enbart gällde omföderskor. Mamman förvåning blev stor då hon fick telefon från Östra och det visade sig att även hon skulle resa till Värnamo. Ganska snart förlikade hon sig dock med tanken och valde att tänka positivt.

Så hände det sig att mamman ramlade med sin höggravida kropp i en stentrappa och bröt foten. Ett helt dygn fick hon ligga på sjukhus utan smärtlindring, mat eller dropp och med felställd fot innan hon fick adekvat hjälp. Mamman ringde till Östra och läkaren tyckte att hon skulle slippa resa till Värnamo i detta tillstånd.

Efter några dagar fick mamman åter telefon från Östra och det visade sig att det var så fullt i Gbg att de väldigt gärna såg att hon reste till Värnamo ändå. Mamman förlikade sig med tanken och valde att tänka positivt.

Tiden med bruten fot och som gravid i nionde månaden blev tyngre än mamman väntat. Kroppen hennes orkade inte kompensera för den skadade foten och hon blev tvungen att ta sig fram med rullstol och med starka värktabletter.

För att pigga upp sig och tänka framåt beslöt hon sig för att kontakta Värnamo och ställa lite frågor inför det Stora Äventyret 24/7. Mamman fick en chock då sköterskan meddelade att hennes snittdag var framflyttad en hel vecka pga ändrade rutiner i Värnamo, Den dag mamman blivit lovad snitt var nu redan vikt åt andra. Mamman fick också höra att hon egentligen inte var önskvärd på Värnamo eftersom hon pga sin skada inte längre kunde räknas till de okomplicerade patienterna.

Mamman brast i gråt och ringde till läkaren på Östra. Dagen lång satt hon sen i samtal med olika personer utan att lyckas ändra det flyttade datumet. Mamman grät och berättade om hur det värkte i kroppen, hur ont hon hade av tabletter och sprutor och hur orolig hon var för att tvingas bli sövd åter en gång. Allra mest var hon nog ändå orolig för att åter en gång få en negativ upplevelse som skulle ta lång tid att bearbeta. Läkaren på Östra beklagade faktum och var trots allt den enda som tycktes stå på mammans sida. Han lovade att bevaka hennes situation och meddela om det mot förmodan skulle dyka upp någon lucka i Gbg.

Samtalet var slut och trots mammans enträgna sökande var frågorna ändock fler än svaren.

Mamman tänkte att oavsett vilken läxa universum kunde ha för avsikt att ge så var den denna gång väl dold i den stora vårdkarusellen och mamman var så liten att hon nästan försvann. Att ytterligare en gång förlika sig med tanken blev allt svårare för hon hittade inte längre någon tanke att förlika sig med."

Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

:evil: :evil: :evil:

Och denna lilla historia skall du skicka till GP, Aftonbladet. Expressen och "Kalla Fakta" med en gång, lyder min åsikt. :evil:

Så här får det INTE gå till. :evil:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev: En vacker dag läste mamman i G-P om krisen i Göteborgs förlossningsvård. Hon blev orolig men släppte oron eftersom det enbart gällde omföderskor.
Rättelse:

En vacker dag läste mamman i G-P om krisen i Göteborgs förlossningsvård och att planerade snitt skulle förläggas till Värnamo. Hon blev orolig men släppte oron eftersom det enbart skulle gälla förstföderskor.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej älskade vännen :heart: !

Det verkar ju helt sjukt det här!! Tycker inte du ska behöva ringa runt något mer. Kan inte maken ta och ringa några samtal och ryta lite? Vad säger din barnmorska?

Det verkar ju också helt osannolikt taskigt att berätta för dig att du inte är önskvärd i Värnamo. Gör man så? Var är du önskvärd, skulle jag fråga mig om jag var du?? Och det är inte en tanke man behöver ha före en stor grej man redan är nervös för!

Och att flytta fram ditt datum endast 2 veckor innan, utan att meddela förrän du ringde själv?

Hur mår du :?: Kanske dum fråga, jag fattar att du inte är på topp. Men jag undrar ändå seriöst hur det står till med dig och dina känslor nu? Kan du hantera själv? Har du något stöd? Tycker du ska delegera ringandet och sökandet efter svar till personer i din omgiving med ork och pondus! Du behöver din ork till annat än det här, min vän!

Och om du orkar, så är Päivis förslag verkligen adekvat :!: Du kan texten du skrev här ju, och skicka som insändare.

Världens största kram till dig, och du vet var jag finns om du behöver! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej älskade vännen :heart: !

Det verkar ju helt sjukt det här!! Tycker inte du ska behöva ringa runt något mer. Kan inte maken ta och ringa några samtal och ryta lite? Vad säger din barnmorska?

Det verkar ju också helt osannolikt taskigt att berätta för dig att du inte är önskvärd i Värnamo. Gör man så? Var är du önskvärd, skulle jag fråga mig om jag var du?? Och det är inte en tanke man behöver ha före en stor grej man redan är nervös för!

Och att flytta fram ditt datum endast 2 veckor innan, utan att meddela förrän du ringde själv?

Hur mår du :?: Kanske dum fråga, jag fattar att du inte är på topp. Men jag undrar ändå seriöst hur det står till med dig och dina känslor nu? Kan du hantera själv? Har du något stöd? Tycker du ska delegera ringandet och sökandet efter svar till personer i din omgiving med ork och pondus! Du behöver din ork till annat än det här, min vän!

Och om du orkar, så är Päivis förslag verkligen adekvat :!: Du kan texten du skrev här ju, och skicka som insändare.

Världens största kram till dig, och du vet var jag finns om du behöver! :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kära hjärtat! :heart: Vilket snurr, och vilka galningar! :evil: Nu tycker jag förvisso att 31 juli är världens bästa födelsedatum, men hur i helsicke tänkte de i Värnamo!? Vad betyder "ändrade rutiner"? Att samtliga barn stannar inne tiden ut i Värnamo, och att man därför inte behöver lägga ett snitt tidigare?

Kramar i massor, och ligg på doktorn på Östra! Du är ett specialfall, och ska ha god och omhändertagande vård!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:cry: :cry: :heart: :cry: :cry:

åh, vännen... kramar om , hårt och länge...

:evil: Håller med Päivi! :evil:

:cry:
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"