Sömnbehov för 3-åringar och uppåt?
Sömnbehov för 3-åringar och uppåt?
Hej!
Av ren nyfikenhet skulle jag tycka att det vore intressant att få veta vilken nattlängd ni som har som har äldre barn än 3 år tillämpar? När "upphör" sömnbehovet på 12 h natt?
Kram
Kristin
Av ren nyfikenhet skulle jag tycka att det vore intressant att få veta vilken nattlängd ni som har som har äldre barn än 3 år tillämpar? När "upphör" sömnbehovet på 12 h natt?
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Vi erbjuder vår 4,5 åring 12 timmar. Senaste månaden har hon dock börjat ta lite längre tid på sig att somn, ligger och småpratar med sig själv samt att hon vaknar 30-60 minuter före hennes uppstigningstid. Hon ligger snällt kvar och väntar på att bli väckt.
Efter sommartidsomställning när barnen börjar dela rum så ska vi erbjuda 11,5 istället.
Vilar 45 på dagis.
Louise
Efter sommartidsomställning när barnen börjar dela rum så ska vi erbjuda 11,5 istället.
Vilar 45 på dagis.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.
Hej
Definitivt upp mot 10 år. Har en goding som är 9.5 år och hon behöver i alla fall 11-12 timmar. Natt normala dagar senast 20.00 och helger senasre i utbyte mot en middagslur. Jag upplever att hon tom har större sömnbehov nu är när hon var 5 år. Är "tunga" dagar för dem från 6 år när de börjar tänka själv på annat sätt. Dessvärre upplever jag att det är då som man ofta börjar slarva med sömnen och låter de lägga sig när de vill.
Så glöm inte det när ni kommer dit

Definitivt upp mot 10 år. Har en goding som är 9.5 år och hon behöver i alla fall 11-12 timmar. Natt normala dagar senast 20.00 och helger senasre i utbyte mot en middagslur. Jag upplever att hon tom har större sömnbehov nu är när hon var 5 år. Är "tunga" dagar för dem från 6 år när de börjar tänka själv på annat sätt. Dessvärre upplever jag att det är då som man ofta börjar slarva med sömnen och låter de lägga sig när de vill.
Så glöm inte det när ni kommer dit
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Hej
Såväl 8-åringen som 4,5-åringen sover 11,5 timmar hos oss.
Vår 8-åring somnar på två röda och vaknar alltid i ottan. Det är förstås viktigt för alla barn att sova tillräckligt, men för henne är det absolut nödvändigt med tillräckligt många sömntimmar för att hålla humöret uppe. 4,5-åringen däremot, är en kvällsmänniska som om det erbjuds gärna kalasar på kvällarna och därefter tar härliga sovmorgnar. (Hans krafter är mer beroende av mat vid rätt tidpunkt.)
Upplever att många "kompisar" är uppe längre på kvällarna. Eftersom skolan börjar kl 8 blir det på sin höjd 10 timmars sömn. Tror tyvärr att många, såväl små som lite större, barn sover för lite...
Såväl 8-åringen som 4,5-åringen sover 11,5 timmar hos oss.
Vår 8-åring somnar på två röda och vaknar alltid i ottan. Det är förstås viktigt för alla barn att sova tillräckligt, men för henne är det absolut nödvändigt med tillräckligt många sömntimmar för att hålla humöret uppe. 4,5-åringen däremot, är en kvällsmänniska som om det erbjuds gärna kalasar på kvällarna och därefter tar härliga sovmorgnar. (Hans krafter är mer beroende av mat vid rätt tidpunkt.)
Upplever att många "kompisar" är uppe längre på kvällarna. Eftersom skolan börjar kl 8 blir det på sin höjd 10 timmars sömn. Tror tyvärr att många, såväl små som lite större, barn sover för lite...
Ja... det är lite konstigt det där att man (=föräldrarna) släpper på det där med läggningstider när barnen blir äldre. Så slappt, så slappt....Susanne* skrev:Är "tunga" dagar för dem från 6 år när de börjar tänka själv på annat sätt. Dessvärre upplever jag att det är då som man ofta börjar slarva med sömnen och låter de lägga sig när de vill.
Jag har tänkt på det när det gäller min brorson (6 år). Jag TROR att han läggs omkring 21 (osäker faktiskt) och min bror börjar jobba kl 07 i en annan stad så hans kille lämnas på fritids 06.30. Snacka om tidig start! I hans fall är det ju jätteviktigt att han kommer i säng om kvällarna så att han får sin sömn.
Jag märker i egenskap av högstadielärare att många ungdomar går och lägger sig jätte sent om kvällarna. Mamma och pappa lägger sig FÖRE barnet. Sådant här kommer fram på utvecklingssamtalen nämligen... Kidsen har så många aktiviteter om kvällarna och när de kommer hem så väntar läxläsningen. Att komma i säng omkring 23, 24, 01 är INTE ovanligt för högstadieungdomar
Det ligger något märkligt i det här med att man gör barnet något "illa" om man ser till så att hon/han får sömn (dvs har BESTÄMDA läggningstider och håller dem!). Jag vet inte var det kommer ifrån. Kan det ha att göra med att man "inte längre får vara med uppe" eller
Kul att läsa om detta! Några år kvar innan det gäller oss dock. Sonen är 7 månader
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
Stockholmsmor
Den knasigaste artikeln jag läst i ämnet sömn, (dn eller svd) var att med tanke på att dagens skolbarn kommer i säng så sent, så ansåg man inte att dagens fasta skoltider passade sig längre, utan man ansåg att man skulle börja låta barnen flexa på morgonen, för många var så trötta....
Vad härligt det låter att hålla koll på det för alla lärare..
Så nu ska barn bestämma individuellt schema, skriva sina egna skolböcker samt bestämma när de ska till skolan. Snart är barn så vuxna att de nog inte behöver skolan överhuvud taget.
Vad härligt det låter att hålla koll på det för alla lärare..
Så nu ska barn bestämma individuellt schema, skriva sina egna skolböcker samt bestämma när de ska till skolan. Snart är barn så vuxna att de nog inte behöver skolan överhuvud taget.
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126