Kanske kan SHN vara något för oss. Jag har länge funderat på SHN men aldrig praktiserat den.
Min son 5 månader somnar mellan 20 och 21 i sin säng varje kväll. Han protesterar i vissa fall ganska högljutt och ofta får pappan ta över nattningen, jag tycker det är hemskt när han skriker. Någon av oss sitter bredvid honom till han lugnar ner sig och själv försöker sova. När han var mindre somnade han vid mitt bröst och jag bar in honom i hans säng. Detta vill jag inte gå tillbaka till.
Problemet är att han vaknar under natten. Han vaknar i bästa fall en gång, i sämsta fall var tredje timme. Går vi upp vid 8.00 kan natten ha inneburit 2-3 vakningar då jag får ta upp honom, amma kort (20 min) och lägga tillbaka honom i hans säng. Han vägrar somna om med klapp och sång, och tar heller inte nappen. Han har aldrig velat ha napp.
Jag vet att mängden mat under dagen spelar roll. Jag ammar honom så fort han verkar vara missnöjd och ger gröt morgon och kväll. Jag har även provat med lite potatis till lunch men han verkar bli förstoppad av det så jag vet inte. Jag har aldrig gett ersättning.
Under dagen sover han också ca 3-4 timmar, ibland 3 timmar i sträck och ibland en timme åt gången. Han sover i sin vagn (vi vagnar över tröskel) oftast. Han brukar vilja ha en lur varannan eller var tredje timme.
Nu skulle jag gärna vilja veta hur jag kan få honom att sova hela natten. Jag är säker på att han är mätt eftersom han får gröt två gånger plus fri amning, men han verkar ändå äta glupskt de gånger han vaknar. Men var tredje timme? Det känns överdrivet...
Han är 5 månader nu och borde klara en hel natt. Han HAR sovit max 7-8 timmar i sträck när han var mindre.
Någon med idéer, tips, råd och förslag? Gärna förslag på ett schema vore också bra.
SHN för 5 månaders som vaknar ofta?
-
Princesita
SHN för 5 månaders som vaknar ofta?
Isac 13/2 mammas prins!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Jag tycker du skall läsa de klistrade trådarna här ovan i detta forum. De är kanon.
När Tor var 5 mån såg hans schema ut så här: Det gäller för 5-6 mån sen när de fyller 7 mån skall 30 min bort.
07.00 Morgon - Välling
Borsta tänder - Kläder
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt+pure)
08.45-9.30 Sova 45 min
11.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30-13.30 Sova 2 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
15.45-16.05 Sova 20 min
17.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)(hippsgröt med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Vill du amma på detta så brukar man ge maten först och sen avsluta med amningen, allt inom ca. 45 min.
Rådet är: Har du inte SHN boken så köp den
Läs, läs, läs, så ögonen blöder. Skriv dina frågor i DENNA tråden så kommer många att svara.
Jag svarar mest på SM frågor och schema frågor och hoppas att någon bättre på själva kuren hjälper till att svara på specifika "kur" frågor.
Ps. ge gärna katrinplommon pure till gröten, gärna den på morgonen. Gör sen gärna smakisar på BM och kallpressad Rapsolja, eller olivolja MYCKET för det är laxerande och då inte förstoppande. Jag gjorde detta lööööst så det gick att dricka ur pipmugg i babysitter.
Ds
Jag tycker du skall läsa de klistrade trådarna här ovan i detta forum. De är kanon.
När Tor var 5 mån såg hans schema ut så här: Det gäller för 5-6 mån sen när de fyller 7 mån skall 30 min bort.
07.00 Morgon - Välling
Borsta tänder - Kläder
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt+pure)
08.45-9.30 Sova 45 min
11.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30-13.30 Sova 2 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
15.45-16.05 Sova 20 min
17.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)(hippsgröt med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Vill du amma på detta så brukar man ge maten först och sen avsluta med amningen, allt inom ca. 45 min.
Rådet är: Har du inte SHN boken så köp den
Ps. ge gärna katrinplommon pure till gröten, gärna den på morgonen. Gör sen gärna smakisar på BM och kallpressad Rapsolja, eller olivolja MYCKET för det är laxerande och då inte förstoppande. Jag gjorde detta lööööst så det gick att dricka ur pipmugg i babysitter.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: SHN för 5 månaders som vaknar ofta?
Princesita skrev: Går vi upp vid 8.00 kan natten ha inneburit 2-3 vakningar då jag får ta upp honom, amma kort (20 min) och lägga tillbaka honom i hans säng. Han vägrar somna om med klapp och sång ---
Vill du att lilla älsklingen ska få sammanhängande, goda nätter, ska du se till att han äter sig proppmätt vid varje mål på dagarna och sedan, vid behov, lugna honom på nätterna där han ligger. I sängen.
Tar du upp honom på natten meddelar du i handling att 1) vargen är där - han måste räddas från farliga sängen
Ingetdera är ju särskilt sant, om du tänker efter. Och därför kommer hans frågor att bli allt påstridigare, tills han får det rätta, för honom nöjaktiga svaret - och kan reagera med lättnad
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Princesita
Hej!
Tack för era svar!
Jag har märkt att Isac sover ungefär de tider som uppges i schemat. Det känns bra. Sedan ger jag honom inte gröt så ofta: Bör jag det? Nu får han frukost gröt ca 8.00, lunch smakis kl 15.00 och middag gröt kl. 19. Bör jag ge honom mellis också? Han ammas när han vill, är det dåligt att inte ha rutin på amningen?
Anna: Hihi
Jag inbillar mig artt jag får... Sambon är mer inne på lugna-i-sängen och visar sig mer bestämd och trygg på den biten än jag.
Jag tror att jag helt enkelt är rädd för att han ska vara HUNGRIG när han vaknar. Jag menar, kan man vara riktigt säker på att de är proppmätta efter dagen? Jag ger ju alltid mycket mat och ammar till han inte vill ha mer. Han kräks rätt ofta överflödet... Hur vet man?
Jag vet att jag kan vara konsekvent med en sak. Men jag måste veta att jag gör rätt, annars blir jag tveksam... Om ni förstår vad jag menar:)
Tack för all hjälp, med hopp om att få sova bättre....
Jag har märkt att Isac sover ungefär de tider som uppges i schemat. Det känns bra. Sedan ger jag honom inte gröt så ofta: Bör jag det? Nu får han frukost gröt ca 8.00, lunch smakis kl 15.00 och middag gröt kl. 19. Bör jag ge honom mellis också? Han ammas när han vill, är det dåligt att inte ha rutin på amningen?
Anna: Hihi
Jag tror att jag helt enkelt är rädd för att han ska vara HUNGRIG när han vaknar. Jag menar, kan man vara riktigt säker på att de är proppmätta efter dagen? Jag ger ju alltid mycket mat och ammar till han inte vill ha mer. Han kräks rätt ofta överflödet... Hur vet man?
Jag vet att jag kan vara konsekvent med en sak. Men jag måste veta att jag gör rätt, annars blir jag tveksam... Om ni förstår vad jag menar:)
Tack för all hjälp, med hopp om att få sova bättre....
Isac 13/2 mammas prins!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ja du, den där "hunger vargen"
känner vi till. Den måste du skjuta med den stora bössan.
Anledningen till att Tor fick så många måltider var att han slutade i princip att amma vid 4 mån och bli flaskmatad var/är inte särskilt poppis.
Denna ungen SKREK efter mat, och riktigt mat skulle det vara. Vår första smakis var 1 dl. Så MAT är livet hälsar Tor
Men för att återgå till dig. Jag anser inte att du skall amma "när han vill" hur skall han då veta när man äter och inte äter om man säger?
Då blir han heller aldrig riktigt hungrig och inte heller riktigt mätt.
Erbjud bröstet i samband med måltid. Det bästa brukar vara direkt efter maten eller istället för maten. Tror inte du måste öka mattillfällen om du inte vill. Men se till att "styra" upp amningen också.
Det är ju du som VET hur man skall äta, sova och leva som folk och detta måste du ju visa honom genom...
Leda
Visa
Lära
Hjälpa
Tänk hur det är att vara nyanställd på ett jobb och någon säger.... Ät när du vill, ta rast när du vill osv... Men vi äter kl.12 och fikar 15... Typ...
Då vill ju du gärna vara med de andra och att de visar dig de bästa lunchställena, den godaste maten, trevligaste kollegorna osv...
Detta är vad du skall göra för ditt barn också, visa hur underbart allt KAN vara och hur skönt det är att kunna förutse hur dagarna blir och med rutiner som man kan förlita sig på.
Jag tycker det är bättre att ha en son som är trygg i rutiner, sig själv och sin omgivning, självständig och lycklig, än en som enbart är trygg i sin mammas eller pappas famn. Även om vi alla älskar att mysa och gosa i massor så klart.
Små barn skall njutas av och njuta själva, sa en mycket klok kvinna. 
Anledningen till att Tor fick så många måltider var att han slutade i princip att amma vid 4 mån och bli flaskmatad var/är inte särskilt poppis.
Denna ungen SKREK efter mat, och riktigt mat skulle det vara. Vår första smakis var 1 dl. Så MAT är livet hälsar Tor
Men för att återgå till dig. Jag anser inte att du skall amma "när han vill" hur skall han då veta när man äter och inte äter om man säger?
Erbjud bröstet i samband med måltid. Det bästa brukar vara direkt efter maten eller istället för maten. Tror inte du måste öka mattillfällen om du inte vill. Men se till att "styra" upp amningen också.
Det är ju du som VET hur man skall äta, sova och leva som folk och detta måste du ju visa honom genom...
Tänk hur det är att vara nyanställd på ett jobb och någon säger.... Ät när du vill, ta rast när du vill osv... Men vi äter kl.12 och fikar 15... Typ...
Då vill ju du gärna vara med de andra och att de visar dig de bästa lunchställena, den godaste maten, trevligaste kollegorna osv...
Detta är vad du skall göra för ditt barn också, visa hur underbart allt KAN vara och hur skönt det är att kunna förutse hur dagarna blir och med rutiner som man kan förlita sig på.
Jag tycker det är bättre att ha en son som är trygg i rutiner, sig själv och sin omgivning, självständig och lycklig, än en som enbart är trygg i sin mammas eller pappas famn. Även om vi alla älskar att mysa och gosa i massor så klart.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Princesita
Hej!
Det stämmer bra det där med att ett litet barn behöver visas vad som gäller och hjälpas in i det hela. Jag tror att rutiner är jättebra och tryggt för ett barn. Problemet är när "känslorna" sätter in. Då försvinner all logik, haha.
Amningen måste jag "styra upp". Och jag ska börja amma efter matmålen samt som mellanmål. Han vill som tur är inte snutta så mycket. Han tar ju varken napp eller flaska så jag har ju varit hans snutte kan man säga. Men nu äter han kort och effektivt.
För två nätter sedan bestämde vi oss för att skjuta vargen. Lillen vaknade i vanlig ordning vid halv två och skrek. Vi lugnade, sjöng och nynnade och efter en halvtimme somnade han om. Efter fyra timmar vaknade JAG för mina bröst höll på att sprängas. Tog upp och matade honom. Han fick sig ett rejält mål, somnade om och sov 3 timmar till - till halv nio!
Igår somnade lillen kvart i 19- tidigt och utan skrik med hjälp av buffning. Vaknade vid halv ett men fick suga på pappas tumme, och somnade om. Klockan fyra vaknade jag av sprängfyllda bröst och tog upp honom sovandes, matade, tillbaka i sängen. Han sov till 7.00.
Han hade förmodligen sovit längre än till 4.00 men mina bröst pallar inte mer än 8 timmar utan att tömmas just nu. Jag har ingen pump och har aldrig flaskmatat så det är liksom han som gäller.
Anna Wahlgren: När jag väntade Isac kom min käre mor sättandes med Barnaboken i högsta hugg. Den var hennes bibel när jag och min syster växte upp och varenda kväll höll hon föreläsning om andningsteknik och födande. Under hela mitt värkarbete fanns du med med din kunskap, liksom under krystvärkarna då allt jag tänkte på var "blås ut ljuset". Ville tillägga ett tack för att du fick mig på andra tankar när smärtan var bedövande:) Min förlossning blev positiv tack vare din och min mammas energi:)
Amningen måste jag "styra upp". Och jag ska börja amma efter matmålen samt som mellanmål. Han vill som tur är inte snutta så mycket. Han tar ju varken napp eller flaska så jag har ju varit hans snutte kan man säga. Men nu äter han kort och effektivt.
För två nätter sedan bestämde vi oss för att skjuta vargen. Lillen vaknade i vanlig ordning vid halv två och skrek. Vi lugnade, sjöng och nynnade och efter en halvtimme somnade han om. Efter fyra timmar vaknade JAG för mina bröst höll på att sprängas. Tog upp och matade honom. Han fick sig ett rejält mål, somnade om och sov 3 timmar till - till halv nio!
Igår somnade lillen kvart i 19- tidigt och utan skrik med hjälp av buffning. Vaknade vid halv ett men fick suga på pappas tumme, och somnade om. Klockan fyra vaknade jag av sprängfyllda bröst och tog upp honom sovandes, matade, tillbaka i sängen. Han sov till 7.00.
Han hade förmodligen sovit längre än till 4.00 men mina bröst pallar inte mer än 8 timmar utan att tömmas just nu. Jag har ingen pump och har aldrig flaskmatat så det är liksom han som gäller.
Anna Wahlgren: När jag väntade Isac kom min käre mor sättandes med Barnaboken i högsta hugg. Den var hennes bibel när jag och min syster växte upp och varenda kväll höll hon föreläsning om andningsteknik och födande. Under hela mitt värkarbete fanns du med med din kunskap, liksom under krystvärkarna då allt jag tänkte på var "blås ut ljuset". Ville tillägga ett tack för att du fick mig på andra tankar när smärtan var bedövande:) Min förlossning blev positiv tack vare din och min mammas energi:)
Isac 13/2 mammas prins!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Hej!
Princesita skrev:Min förlossning blev positiv tack vare din och min mammas energi:)
Hälsa mamma med stora kramen och pris och beröm på dig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022