Lilla fröken var sjuk för någon månad sedan och då ställde mamma och pappa till med en väldig karusell när hon började vakna nattetid (helt ovana efter MÅNGA månader med ostörda nätter). Efter en tid tog vi tag i det och kom tillbaka på banan och kunde ramsa bort nattvaken. Så en veckas lugn. Nu är allting snurrigt igen. Visa av skadan håller vi oss denna gång till verktygen, och det fungerar ganska bra. Läggningen igår följdes dock av vissa protester och nu ikväll har hon gapat ILSKET i en halvtimme. Jag har ramsat och varit inne en gång och solfjädrat varefter hon for upp som en fjäder och började gapa igen. Hon har också börjat vakna på nätterna igen och vakna tidigt. Allt på en gång. Vi har precis kortat dagsluren till 1,5 timme för att vi kände att insomnandet på kvällarna började dra ut på tiden. Men varför så arg ikväll? Hon har varit ett solsken hela dagen.
Hon håller precis på att lära sig gå och prata och utvecklas med rasande fart. Vi jobbar hårdare på den sociala delaktigheten (idag har vi t ex diskat och sopat på fm och plockat ur diskmaskinen på em, däremellan var vi och hälsade på gammelmormor) än vad vi gjort tidigare och hon är ute massor. Det har varit en hel del frustration senaste veckorna som vi inte riktigt kunnat tolka alla gången, men det som har hjälpt har varit just delaktighet och utevistelse. Frustrationen är helt klart bättre (inte så klängig och bryter inte ihop lika ofta) men då ballar sömnen ur istället?
(nu har hon tystnat och mamma sitter här med tårar i halsen...)
Jag ska läsa BB ikväll, men kände att jag behövde skriva av mig. Någon som känner igen sig i en liten ifrågasättande snart 15 månaders dam?
Vad är det som händer - 15 månader
-
joannasmamma
Vad är det som händer - 15 månader
/Katarina
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
-
Nancy
Hej joannasmamma
Jag tycker att det sällan är någon idé att leta orsaker till att sömnen strular. I alla fall inga orsaker som beoror på faser, perioder o dyl. De små (och stora) barnen utvecklas ju hela tiden och lär sig en hel massa saker om den tillvaro de fötts till. Ibland kan det vara skönt att få bekräftat t.ex åttamånadersångest och förtrots men även dessa för barnet mindre nöjsamma perioder kräver ju att vi föräldrar håller på rutinerna och ger trygga besked.
Det låter som om ni är på god väg att styra upp (fint arbete ex med delaktigheten
) men jag skulle gärna se att ni är ännu stramare. Mina förslag:
Enbart ramsa som verktyg. Gillar ni solfjädern kan ni använda den som kort besked "nu är det natten" innan ni går ut med betryggande ramsa x 4.
Är dottern ilsk låter ni henne vara det. Ilsk kan och får man vara men man behöver inte vara det bland folk
Skulle det bli alltför ledset ger ni en påminnelseramsa. Bara EN omgång.
Använder ni väckarklocka på morgonen
Tycker det är ett suveränt sätt att visa barnet att mamma/pappa håller koll och att det inte är morgon förrän klockan ringer.
Under de perioder som strulat för min dotter har jag lärt mig att uttrycket "less is more" verkligen stämmer. Ju mer krångel desto mindre utrymme för trixande. Glöm inte heller att tillvaron faktiskt inte alltid är så himla kul oavsett om man är stor eller liten. Ibland måste man tåla lite extra gnöl bara för att bryta ett mönster som annars kan bli ohållbart på sikt.
Berätta gärna hur du/ni tänker kring det jag skrivit.
Hälsningar från Nancy
Jag tycker att det sällan är någon idé att leta orsaker till att sömnen strular. I alla fall inga orsaker som beoror på faser, perioder o dyl. De små (och stora) barnen utvecklas ju hela tiden och lär sig en hel massa saker om den tillvaro de fötts till. Ibland kan det vara skönt att få bekräftat t.ex åttamånadersångest och förtrots men även dessa för barnet mindre nöjsamma perioder kräver ju att vi föräldrar håller på rutinerna och ger trygga besked.
Det låter som om ni är på god väg att styra upp (fint arbete ex med delaktigheten
Berätta gärna hur du/ni tänker kring det jag skrivit.
Hälsningar från Nancy
-
joannasmamma
Hej Nancy
Tack för ditt uttömmande svar. Vi har faktiskt redan gjort precis det du skrev och det är också mkt bättre. Fortfarande några små frågor när hon ska somna men ramsan funkar bra. Hon är också gladare när hon vaknar, tidigare har det varit lite ledset ett tag. Väckarklocka har vi kört med länge
. Håller med om att less is more, ramsar inte på morgnarna då jag upptäckt att det funkar bättre att låta henne vara.
Jag försöker tänka på att hon inte är liten bebis längre och att frågorna inte är ledsna utan helt enkelt en bestämd liten tjej som ibland vill vara uppe och leka istället för att gå och lägga sig. Nu håller vi ordentligt på kvällsrutinen framöver, som du säger, ju mindre trix desto bättre.
Tack för ditt uttömmande svar. Vi har faktiskt redan gjort precis det du skrev och det är också mkt bättre. Fortfarande några små frågor när hon ska somna men ramsan funkar bra. Hon är också gladare när hon vaknar, tidigare har det varit lite ledset ett tag. Väckarklocka har vi kört med länge
Jag försöker tänka på att hon inte är liten bebis längre och att frågorna inte är ledsna utan helt enkelt en bestämd liten tjej som ibland vill vara uppe och leka istället för att gå och lägga sig. Nu håller vi ordentligt på kvällsrutinen framöver, som du säger, ju mindre trix desto bättre.
/Katarina
-
Gäst
Hej joannas mamma!
Vad bra att det går bättre! Anton hade också en orolig period precis när han ville men inte vågade släppa taget och gå. Det satte sig inte på insomnandet, men han kunde vakna och vara ledsen någon timme efter han somnat. Om det var samband eller inte vet jag inte, men många har berättat om ökad frustration just i samband med detta att släppa taget.
I vilket fall, så behöver man ju sova, och somna tryggt. Så fortsätt med er fina strategi!
Vad bra att det går bättre! Anton hade också en orolig period precis när han ville men inte vågade släppa taget och gå. Det satte sig inte på insomnandet, men han kunde vakna och vara ledsen någon timme efter han somnat. Om det var samband eller inte vet jag inte, men många har berättat om ökad frustration just i samband med detta att släppa taget.
I vilket fall, så behöver man ju sova, och somna tryggt. Så fortsätt med er fina strategi!