Och så var det det här med marginalkvartar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Och så var det det här med marginalkvartar...

Inlägg av Kristin »

God Morgon!

(God eftermiddag för mig :D)!

Bakgrund: Plutten lades att sova i vagnen 11.45. Somnade in ca 11.55 (Ovanligt. Han var jättesprallig). Vaknade 13.00 (av omständigheter.. Jä-la hissar :evil:). Jag fortsatte promenera med honom under tystnad fram till 13.20 då plutten började protestera. Precis DÅ kom den barnkära grannen och jag kände mig tvungen att plocka upp honom (läs: ta bort filten från suffletten). Luren skulle ha varit fram till 13.30.

Numera (!) känns det helt ok för mig om han vaknar tidigare (har dock sovit tiden "ut" de senaste dagarna :D ), men att bara få ca 1 h sömn av 1 h 45 min känns ju inte bra. Frågan är hur jag hanterar resten av dagen?

Jag VET att man normalt sett inte använder marginalkvartar på de kortare lurarna, men kanske är det ändå läge att göra det idag? Han nästa lur är 15.45 och från det att han vaknade nu på långluren till denna em-lur är det 2 h 45 min = lång vakentid. Dessutom ligger ju plutten ca 45 min minus på långluren.

Visserligen kan jag ju lägga honom 18.30 i stället för 19, men det känns ändå som att det blir lite väl lite sömn med bara 30 min em-lur (ja, hans är bara 30 min :wink:) mellan 13.00-18.30 (19).

:?: Hur skulle ni göra?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Sluta nojja över sovtiderna! :D :D

Förlåt mitt "direkta" svar, men det kommer att bli jättejobbigt för dig om du ska fortsätta fundera och fundera kring minuter hit och timmar dit. Nu blev det så här idag, det är ingen fara! Om han är jättetrött så lägg honom en kvart tidigare, men låt honom ändå sova 20 min (eller 45, eller hur lång luren nu ska vara) från det att han somnar. Sen får du se om han orkar vara vaken ända till halv sju eller inte. Försök håll tiderna så gott det går helt enkelt.

Du måste slappna av nu när saker och ting börjar gå riktigt bra för er :D Njut och sluta tänk så mycket är mitt heta tips :D

Kram Jenny
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Jenny :D!

JÄTTEBRA att du skriver ett "direkt" svar!

Vet du vad, ända sedan i måndags då jag på morgonen satte mig och gjorde pluttens nya schema (30 min-1 h 45 min-30 min -natt 18.45/19) så har det gått STRÅLANDE :D :-({|=!!

Jag fick inte "panik" idag när han vaknade (flamsiga tjejer i en hiss :evil:)efter bara en timme av långluren. Jag bara undrade hur han skulle klara dagen då så många minuter "uteblev" :roll:.

Jag gick ut på promenad med honom omkring 15 (då var han jättekinkig förstås...). Han blev pigg med ens när vi kom ut. Skulle vara snäll mot honom och låta honom få lite mer sömn och satte för filten 15 min före ord. lurstart.

Resultat?

1) Han tog 10 min på sig att somna in = 15.40
2) Han sov till 16.15 - som vanligt :shock:

Så tji fick jag att han behövde ta igen de förlorade 45 min fr långluren :D!

Visserligen brukar den riktiga tröttheten slå in i samband med nattningen, men då lägger jag honom bara 30-15 min tidigare. No big deal :wink:!

Så.....det ÄR en "ny" Kristin du har att göra med. Tro mig!

Kram
Kristin - den nya :D
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"