Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag tror att min son skulle skriva under på vällingens lov, garanterat. Fick sin första flaska igår. Ny napp på flaskan gjorde att vällingen rann överallt (killen är van att JOBBA för sin mat), men när vi tog bort flaskan för att sanera lite av den flödande vällingen, blev sonen galen och gapade och skrek! "Rör inte min goa goa flaska!" Det hördes lång väg! Och majsgröten var ungefär lika underbar den! Tur att han inte är svår med mat! :D

Idag har lurarna strulat - och samtidigt funkar det bra just nu! Han vaknade jättetidigt och var vaken en hel timme. (Blä - vi delar ju rum!) Sedan skulle han inte sova sin första lur. Normalt tar vi den ute i vagnen, men regnet öste ner, så jag lät honom sova inne. Stora protester. Tio minuters slummer, knappt. Sedan blev det inte mer. När han sedan skulle få sin knockout-slurk före långluren somnade han hela tiden, så jag lade honom tidigare och sedan dess har han sovit. 45 minuter i allafall (håll tummarna för en stund till!!!). Kanske är det så ändå, att han inte skall ha den där första luren? Jag kanske skall tidigarelägga långisen och bara, om nödvändigt, ge honom en femminuters på förmiddagen? Nåväl, vi får se. Det känns ju bättre om han sover länge, än att dutta med 30 minuter hit och dit, så som det ofta blir nu. Honom går det väl ingen nöd på, men lilla jag då? Nu har jag ju äääntligen kunnat sitta och jobba med datorprojekt i flera MINUTER!!! :D

När underverket vaknar skall vi åka och köpa matstol - äntligen! Det blir faktiskt en sådan som man skruvar fast vid bordet. Det är väl egentligen en resestol, men vi har det lite trångt. Tänkte eventuellt sy ett överdrag, så slipper man tvätta stoltyget för ofta. Han tycker att det är jättekul att sitta i höjd med alla andra, så det är hans lyckodag! Trots vajsing i schemat!

Nu skall jag programmera vidare! :)

// åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda,jag har inte gjort någon förändring i schemat än.Hon har sovit så pass bra dom senaste dagarna att jag avvaktar lite.Hur har det gått nu när ni väckt på ef efter 20 minuter.Har han varit trött sista passet?Jag är som sagt på tviken vart jag ska ändra.två 20minutare eller 1.5timme mitt på dagen.Hur skulle ni gjort?(jag velar fram och tillbaka :? )

KingMary,det är en stor liten kille ni har där hemma :) Ingen nöd på går på honom :) :)
Vi var och tog andra sprutan förra veckan och då vägde Liw 8.7kilo och var 68cm lång.Exakt lika lång som Jacob vid 6månader fast han vägde då ett kilo till.Nästan som eran theo.

Fjällström,hur går det för er där hemma??

Mia,Liw har inte fått någon tand än fast hon varit otroligt gnällig dom senaste dagarna och hon dreglar hela tiden.Kanske på gång??
Mår du bättre?Hadde ni roligt på eran minisemester?

Kram ullrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda,jag har inte gjort någon förändring i schemat än.Hon har sovit så pass bra dom senaste dagarna att jag avvaktar lite.Hur har det gått nu när ni väckt på ef efter 20 minuter.Har han varit trött sista passet?Jag är som sagt på tviken vart jag ska ändra.två 20minutare eller 1.5timme mitt på dagen.Hur skulle ni gjort?(jag velar fram och tillbaka :? )

KingMary,det är en stor liten kille ni har där hemma :) Ingen nöd på går på honom :) :)
Vi var och tog andra sprutan förra veckan och då vägde Liw 8.7kilo och var 68cm lång.Exakt lika lång som Jacob vid 6månader fast han vägde då ett kilo till.Nästan som eran theo.

Mia,Liw har inte fått någon tand än fast hon varit otroligt gnällig dom senaste dagarna och hon dreglar hela tiden.Kanske på gång??

Kram ullrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Kram ullrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Kram ullrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ÅsaB: om han sover ordentligt på långluren hade jag nog skippat första luren. Det är ju långsovningen man vill åt...du kanske kan tidigarelägga den och sedan ha en 30 minlur på em också. Om det skulle funka får han ju betydligt mer sovtid totalt än om ni har kvar tre lurar...

KING MARY: Vilken bjässe :shock: :wink: Malte vägde 7100 vid 5-månkontrollen.

ulrikaj: Jag har väckt Malte efter 20 min på em. Han vaknade 05.30 imorse också och somnade INTE om. I början är han glad och ligger och snackar, efter ett tag blir han sur och säkert hungrig. Vi måste få till ett omsomnande för att han ska sluta med de tidiga uppvaken, men vad mer kan man göra än att ge en pangramsa :?: :?:

Malte gillar också välling, han smackar jättemkt så fort han ser flaskan :D Det är sååå skönt, med storasyster kämpade vi i 2 månader innan hon började dricka mer än 50 ml. Nu älskar hon vällingen och dricker 3 dl morgon och kväll :shock: :D

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja du Linda,jag vet inte... :roll:
När Liw hadde sina tidiga uppvak så lät jag henne vara.Det var i undantagsfall jag ramsade utanför dörren,men för det mesta lät jag henne vara.Men som sagt det ordnade upp sig när vi kortade sömnen på dagen.Hon har bara vaknat tidigare någon enstaka gång efter det och då har jag låtit henne vara.hon har legat och snackat och myst med sin snutte.Hon har börjat stoppa munnen full med snuttefilt så efter varje sovpass hänger jag den över sängen så den kan torka till nästa sovning :)
Har du testat att försöka ge mer mat på kvällen?
Kanske någon annan kan ge lite råd hur du ska göra.
Hoppas det fixar sig iallfall.Vaknar Vega då Malte vaknar?
Kram ulrika
fjällström
Kontakt:

lägesrapport

Inlägg av fjällström »

Hej vänner :)

Hos oss har det hänt en del de senaste veckorna. Tidigare skarvade Elin ALLTID efter 45 minuter på långa luren. De två korta gick bättre, då skulle hon ju bara sova i 45 minuter. Nu måste jag ALLTID väcka, samtliga lurar :shock: Däremot har hon svårt att somna till natten. Vi har 2,5 timma mellan sista luren och natten. Idag fick hon bara sova 20 min på em. Det blev ju väldigt tröttsamt i slutet, men hon somnade betydligt bättre ikväll. Vet inte hur jag ska ändra schemat :-k Men nåt måste göras :!:

Nu har vi 12-45-2-45 och det verkar vara för mycket sömn.

Antingen blir det i fortsättningen 12-45-1.5-45 eller 12-45-2-20 :roll: På ett sätt känns det trist att korta lågluren när den nu äntligen sitter som den ska (efter 4 månaders kämpande). Samtidigt skulle man ju bli mer fri på dagen om de sover lika länge då :-k

Jag måste skärpa till mig vad gäller mat och ramsa :oops: Hon äter fortfarande kl 04 och ramsan gjorde jag bara ett försök med några kvällar, men gav upp :oops: Vi har haft så mycket främmande kvällstid och nu bor min lill-kusin hos oss denna vecka. Men när han åkt blir det allvar 8-[
Hon har ju snart vuxit ur insatsen och det vore skönt att ha ramsan och hela nätter när det blir spjälis :!: Och vad gäller maten, dagtid, så äter hon inte inom timmen eller halvtimmen, utan snarare inom 1.5 timma :oops:

IMORGON är det en ny dag och då ska jag styra upp med maten iaf :wink:

Nu ska jag ut och vattna i trädgår´n :heart:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :heart:

VET ni vad Frida gjorde igår???
Hon reste sig upp mot en stol, alldeles av sig själv, TVÅ gånger :D
OJ, så överraskad jag blev, och vad lycklig hon blev! Sken som solen!!!
På en vecka har hon fått två tänder, lärt sig att sätta sig upp själv och nu ställer hon sig också - det går SÅÅÅ fort!

Annars är allt toppen här, hon sover som en liten gris, äter som en häst och nu har hon lärt sig att låta som ett får också :wink:

Kram på er, nu är det frukostdags här!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

oj,vad roligt :shock: :heart:
Ge lilla Frida en kram från mig. :heart:
det är sån rolig ålder nu tycker jag.det händer grejer hela tiden.

liws tand lyser dock med sin frånvaro.Hon är fortfarande ganska otålig.Jag tror hon vill mer än hon kan just nu.Hon hasar bakåt och sitter utan problem utan stöd,men man ser hon vill frammåt.Hon kan stå på alla fyra och gunga och på gräsmattan har hon faktiskt tagit sig lite fram.
Kram ulrika
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej kära forumvänner!

Jag har varit väldigt frånvarande här eftersom semester med stugvistelse, och nu senast en Italienresa, har infunnit sig. Idag åker vi tillbaka till stugan så jag lär inte titta in här ofta framöver heller. Men jag försöker hinna läsa det ni skriver och jag tänker på er allihop!

Rufus har fått två tänder och sover fortfarande bra. Han har dock nappen kvar av olika skäl :roll: men i nuläget är inte den något större problem. Jag ska ta tag i den när jag orkar.

Jag har dock ett speciellt ärende med er idag. Busmamman har försvunnit! För min resa, förra helgen, så skrev hon och mådde jättedåligt. Jag vet inte om ni minns henne och hennes lilla Joel, men hon hade det supertungt och fick god hjälp här (i maj tror jag). Är det någon som vet vad som hänt? Jag är så orolig för henne. Både hennes användare och hennes trådar verkar vara borta. Jag visste inte ens att det gick att ta bort trådar.

Nu ska jag som sagt till stugan, men jag tänker starta en tråd om henne. Ni får hemskt gärna hjälpa mig att aktivera den tråden och hålla utkik efter busmamman när ni är här inne. Det finns en användare som heter BusMamma men jag tror inte det är samma, så vitt jag kan se.

Hoppas att allt är bra med er i övrigt. En särskild hälsning till Åsa och hennes Walle med förhoppning om ett mer avslappnat liv än det var ett tag. Stora kramar till dig och alla er andra.

Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ewa!
Jo, det stämmer att busmammans trådar är borta, varför vet jag inte :(
Jag och flera med mig uppmanade henne att söka hjälp, då hon mådde så dåligt, och jag vet inte om hon gjort det, eller om hon tog illa upp - väldigt trist känns det i alla fall!
Vi får hoppas att hon mår bättre, och kommer tillbaka när hon känner sig mogen för det :!:
Völdigt fin omtanke av dig :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Mia!

Ja, jag hoppas hon bara behövde en paus. Men det gick ju så otroligt bra för henne ett långt tag, och jag hoppas verkligen inte hon kraschat fullständigt. Hon fick ju uppmaningar att söka hjälp redan i maj och sa då att hon tagit kontakt med en kurator. Jag tror därför inte att hon tog illa upp nu, men det är ju inte säkert förstås. :(

Nåja, vi får väl hjälpas åt att hålla utkik efter henne. Jag ska som sagt söka efter henne i en tråd, men vet inte riktigt var jag ska lägga den. Kommer inte heller ihåg i vilka forum hennes trådar låg. Men kanske ska sikta på kackelforum för att nå andra som kanske vet något? Vad tror ni?

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hon hade en tråd på klagomuren, kanske där? Eller här, på klagomuren, då kanske?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... ååh :evil: jag menar såklart kackelforum :roll:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"